Spæncom patenterer unikt brokoncept
De fleste trafikanter har på et tidspunkt prøvet at holde i kø på grund af brobyggeri, og det er heller ikke uden farer at deltage i brobyggeri. Spæncom A/S har nu udviklet en ny type brokantbjælke, der vil gøre det nemmere, billigere, hurtigere og mere sikkert at bygge en bro. Opfindelsen vil kunne bruges til bygning af såvel motorvejsbroer, som andre typer broer.
- Spæncoms nyopfundne brokantbjælke er sammensat af to elementtyper således, at der kan opnås den i Danmark kendte udformning af motorvejsbroer samtidig med, at elementbyggeriets fordele bevares, forklarer adm. direktør Peter Assam.
- Brokantbjælken er den yderbjælke, der afslutter brosiden og er bygget op af en langsgående bjælke sammen med et antal kortere skalelementer som skaber kantens ydre form. Skalelementerne er fastgjort til bjælken på en måde, så de bliver hængende uden yderligere understøtning under byggefasen og samtidig indgår som bærende del i broen. Da yderelementerne ligesom Spæncoms øvrige broelementer (OT-bjælker) virker som forskalling for vejbanen, undgår man stillads- og forskallingsarbejde. Dette vil samtidig forøge arbejdssikkerheden væsentligt.
Da denne type bjælke kan produceres på fabrik, forkortes byggetiden på stedet således væsentligt samtidig med, at pladssikkerheden forøges betydeligt.
- En anden fordel ved at benytte præfabrikerede brokantbjælker er, at kvaliteten af konstruktionen bedre kan kontrolleres, opbygningen er mere sikker, mindre tidskrævende og betydeligt billigere at fremstille og opføre, siger Peter Assam. Grunden til den lavere pris på elementerne er muligheden for industriel produktion af de enkelte komponenter samt en betydelig reduktion af deres vægt.
På grund af kantbjælkedelenes relativt beskedne størrelser kan alle dele af broen monteres ved anvendelse af de samme maskiner, som alligevel er nødvendige til bygning af de øvrige dele af broen, fortæller Peter Assam.
Bjælkeafsnittet, som typisk vil udgøre den største og tungeste del, vil således i den ny udformning i det normale tilfælde kun veje omkring en tredjedel (typisk ca. 20 tons) af den kendte kantbjælke. Samtidig kan elementerne, navnlig støtteafsnitsdelene, masseproduceres og anvendes som moduler i forskellige broer.
- Med de ovennævnte fordele ved præfabrikerede betonelementer begrænses den egentlige arbejdstid med konstruktionen af broen betydeligt, og dermed bliver den nødvendige afspærring af området under broen mindsket væsentligt, konstaterer Peter Assam.
Spæncom har søgt EU-patent på opfindelsen, og vil markedsføre systemet bredt såvel via leverancer som licenser.
Spæncom blev i 1996 ISO 9001 certificeret, og har i årtier bidraget til, at der bliver gjort en indsats for sikkerhed, miljø og kvalitet inden for byggebranchen.
Kilde: Spæncom -