Fransk køkkenproducent vil erobre Skandinavien
Schmidt Nordic fremlægger ambitiøse nye vækstmål for det skandinaviske marked og ansætter samtidig ny Business Development and Expansion Manager
Schmidt, der er en af Europas største køkkenbrands, ser et stort potentiale i det skandinaviske marked. Fokus er på at fortsætte ekspansionen og samtidig udfordre de etablerede køkkenproducenter igennem Schmidts partnerkoncept. Schmidt Nordic har et mål om, at der inden for de næste fire år skal være fyrre Schmidt-butikker i Danmark og Norge.
I Skandinavien er der i dag elleve Schmidt-butikker, hvoraf de tre ligger i Jylland og én på Fyn. Strategien skal eksekveres med hovedvægt på rekruttering af nye forretningspartnere til at åbne egne forretninger ud fra et velafprøvet og dokumenteret retail-koncept. For at støtte ekstra op om rekrutteringen og åbningen at nye forretninger har Schmidt Nordic desuden ansat Leif Garne som ny Business Development Manager.
Fokus på forhandlerne
Leif Garne har en stærk baggrund i detailbranchen. Han har bl.a. arbejdet for Dansk Supermarked og Telenor, hvor han har haft ansvaret for dele af distributionsledet og butikkerne. De seneste år har Leif Garne dog været selvstændig, og beskæftiget sig med rekruttering af retail-partnere og forretningsudvikling.
Det er navnlig i krydsfeltet mellem rekruttering af nye partnere og udviklingen af en ambitiøs forretningsstrategi, at Leif Garne ser sin force.
- Jeg har de seneste fire år arbejdet meget med rekruttering af franchise-tagere og retail-partnere, og det er også her, mit hovedfokus kommer til at ligge hos Schmidt Nordic. Min fornemmeste opgave bliver at finde nye retail-partnere, over hele landet, som kan give en unik kundeoplevelse og dermed gøre kunderne til vores bedste ambassadører, siger Leif Garne.
- Mulighederne for at etablere sig de rigtige steder og tiltrække de rigtige partnere ser vi som stigende. Vi er en virksomhed i vækst med en ambitiøs plan, og hvis vores målsætning om halvtreds butikker inden for de næste fire år skal realiseres, så har vi også brug for ambitiøse partnere. Det er det, Leif skal hjælpe os med at finde, siger Jacob Skjødt, ejer virksomheden Schmidt Nordic, der repræsenterer Schmidt i Skandinavien.
Schmidts tilgang til partneretableringer går på at sikre partneren og personalet en optimal indføring i hele konceptet inklusiv drift og styring af butikken samt en grundig uddannelse inden opstart.
- Vi tilbyder regelmæssig og systematisk opfølgning på resultater og støtte fra centralt hold i forhold til nøgletal, drift og cashflow, hvilket er atypisk for branchen som helhed. Vi har en 360 graders tilgang til alt lige fra etablering af butik over opbygning af personalets kompetencer til faglig bistand i den daglige drift samt markedsføring af butikken og brandet, forklarer Leif Garne.
Jacob Skjødt uddyber: - Konceptet er udviklet, så det yder maksimal tryghed til forretningspartneren og mulighed for at justere driften effektivt og imødegå udfordringer i tide. Denne tilgang skaber også en helt særlig motivation for vores partnere i det daglige.
Konceptet er desuden kendetegnet ved et lavt break-even niveau med minimal driftsrisiko. Samtidigt er det med stor succes implementeret i 650 eksklusive butikker i 21 lande og er dermed Europas største detailkæde inden for køkken, bad, garderobe og møbler til stuen. Det store udvalg udover køkken giver retail-partnerne stor fleksibilitet og muligheder for øge omsætningen til den enkelte kunde.
Alle butikker etableres som partnerskab mellem Schmidts moderselskab, Sociéte ALsacienne de Meubles (SALM), og forretningspartneren, hvor SALM er leverandør med optimale vilkår for stordriftsfordele til gavn for forretningspartneren. SALM er Europas femte største køkkenproducent med en succesrig historie og har som koncern oplevet konstant vækst siden etableringen i 1934.
Omsætningen er gennemsnitligt forøget med 8 pct. hvert år siden 2000 (154 mio. EUR), og omsætningen i 2012 var 2,5 gange højere end i 2000 (389 mio. EUR).
tøtte