23948sdkhjf

Fjern efterslæbet på vejene for 50 øre om dagen

Den rådgivende ingeniørvirksomhed Grontmij har undersøgt de danske veje og giver et konkret bud på en forsvarlig investering, som kan fjerne efterslæbet på 3,5 mia. kr. engang for alle. Jo før der handles, jo billigere bliver det for kommunerne
Vejingeniører fra Grontmij har kigget på de danske kommunevejes tilstand og beregnet, hvad der skal investeres i vedligeholdelse, for at vejene kommer på et acceptabelt niveau.

- En sjettedel af alle kommunale veje har passeret grænsen, hvor de er uforholdsmæssigt dyre at vedligeholde. Og hvis vi bare fortsætter som hidtil, vil en tredjedel af vejene have passeret denne grænse om ti år. Den gode nyhed er, at det kun vil koste hver dansker 50 øre om dagen i 10 år at bringe tilstanden af samtlige veje op på et acceptabelt niveau, siger markedschef Bjarne Bylov Jensen, fra Grontmij Pavement Consultants, der har stået bag beregningerne om de danske kommuneveje.

Optimal vedligeholdelse

Grontmij Pavement Consultants har i mere end 30 år holdt øje med udviklingen på de danske veje og rådgivet kommunerne om økonomisk optimal vedligeholdelse af deres vejnet. Dette spænder over rådgivning om årlig indsats til flerårige aftaler som partnerings- og funktionskontrakter. Grontmij Pavement Consultants rådgiver ligeledes kommuner i eksempelvis Norge, Sverige og Tyskland.

Grontmij har udvalgt 11 kommuner som vejmæssigt og geografisk udgør et repræsentativt udsnit af de danske kommuner. Ud fra vedligeholdelsesbudgetter og viden om vejenes opbygning, trafik mv. har Grontmij beregnet tilstanden ved forskellige budgetscenarier. Selv hvis de nuværende budgetter sættes op med 30 procent, vil antallet af veje under et acceptabelt niveau udgøre mere end en femtedel af det kommunale vejnet i 2024.

- Allerede nu skal der investeres i de danske veje, hvis de 11.000 km veje, der har passeret grænsen for uacceptabel stand, skal bringes op til et acceptabelt niveau. Jo før der handles, jo billigere bliver det. Jeg opfordrer de danske kommuner til at se det i et mere langtrækkende perspektiv. Det er den klogeste løsning for borgerne og skatteyderne, siger markedschef Bjarne Bylov Jensen.

Han understreger, at bilisterne måske ikke fra starten opfatter en vej, der er under acceptabelt niveau, som farlig eller ukomfortabel at køre på. Beregningerne bygger på Grontmij-ingeniørernes viden om belægninger og vejenes opbygning, og udtrykket afspejler, hvornår det økonomisk set er sidste chance for at vedligeholde vejen og eventuelt skifte asfalten ud, hvis ikke det skal blive alt for dyrt.

Fordelagtig investering

I Gribskov Kommune har økonomerne regnet på, at en investering i vejvedligeholdelse er den økonomisk mest fordelagtige investering, du kan foretage som kommune.

Kommunen havde i 2012 et mindre forbrug på en post på 10 mio. kr., og økonomerne fik til opgave at regne på, hvordan pengene bedst muligt kunne anvendes. Det viste sig, at den klogeste måde kommunen kunne anvende pengene på var at investere i vedligeholdelse af vejene. Forrentningen var bedre end f.eks. at afdrage på gammel gæld.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.283