Dolle har fjernet flaskehalsene
Med en investering på 45 mio. kr. har trappefabrikken designet et af landets mest avancerede logistikanlæg.
De gamle maskiner kunne ganske enkelt ikke producere det nye Clickfix-system, og da fabrikken i Frøstrup i forvejen var ramt af produktionsstop og kapacitetsbegrænsninger, besluttede ledelsen at gå radikalt til værks.
- Med Clickfix har vi fordoblet antallet af varianter til over 300, og det kræver en enorm fleksibilitet. Vi skal kunne producere et styk lige så effektivt som 100 styk, og vi har derfor valgt at investere 45 millioner kroner i logistikken, fortæller administrerende direktør Francois Grimal.
- Det er en teknologisk revolution for os, som ingen troede vi kunne for tre år siden. Vi har bogstaveligt talt bygget anlægget på halvandet år samtidig med, at vi har produceret, og i dag står vi med et af Danmarks mest avancerede logistikanlæg, tilføjer han.
Mindre sårbar og mere fleksibel
Hvor fabrikken i Frøstrup tidligere havde to parallelle linjer, er produktionen i dag brudt ned i en række individuelle enheder, som hver især producerer og transporterer komponenter videre til et fuldautomatisk lager. Her sørger et netværk af 1.300 sensorer for, at de manuelt betjente montageceller forsynes med de rette komponenter.
”Om fem år kan vi via RFID fortælle om alle detaljer af produktet. Vi er små, men agerer som en stor virksomhed. Vi har verdens mest spændende trappeproduktion, og det er jeg stolt af.”
Adm. direktør Francois Grimal- Vi kan pakke fire forskellige paller samtidigt, og en kunde kan nu få en leverance med måske ti varianter på samme palle. Før var vi kede af at køre mere end 2-3 varianter på en linje om dagen, fordi skift kunne sætte hele anlægget i stå i op til 20 minutter i løbet af en dag, forklarer Francois Grimal.
Færre skal producere mere
Investeringerne i Frøstrup skal først og fremmest være med til at fastholde danske arbejdspladser i et af Danmarks udkantsområder. Den nye indretning af produktionen er samtidig med til at øge kapaciteten på fabrikken. Man skal dog ikke forvente nogen jobfest – snarere tværtimod.
Hvis det ikke lykkes at sælge flere trapper, skal Dolle kunne producere det samme med 25 % færre ansatte. Når man målet på 350.000 trapper, skal det gøres med 7 % færre ansatte.
- Vi har ikke investeret 45 millioner for at have flere mennesker til at lave det samme. Det er vi helt åbne og ærlige omkring, siger Francois Grimal, der forventer, at den planlagte reduktion i bemandingen kan løses gennem naturlig afgang.
Anderledes ser det ud i salg og markedsføring, hvor Dolle blandt andet gearer op i Aalborg for at forfølge sine ambitiøse vækstplaner i Skandinavien. Siden etableringen af Dolle Nordic i slutningen af 2013, har virksomheden opbygget en nordisk salgsorganisation bestående af 10 ansatte.