23948sdkhjf

Oddesundbroen vokser 10 cm

Grundig renovering af Oddesundbroen over Limfjorden ved Struer sikrer broen 30 års ekstra levetid. Arbejdet går i gang til april.
Oddesundbroen har for nylig rundet de 75 år og for at kunne holde 30 år mere, skal broen have udskiftet belægningen og have ny fugtisolering. Desuden skal den underliggende beton repareres. Endelig bliver kantbjælken mellem kørebanen og togsporet udskiftet, og vejbanen bliver gjort ca. 10 cm bredere, end den er nu.

Vejdirektoratet har lagt en plan for arbejdet bl.a. med nye metoder for fugtisolering, så varigheden af arbejdet reduceres mest muligt, og så vejbanen, der er til rådighed under arbejdet, bliver så bred som mulig. Broen vil være åben for trafik i hele arbejdsperioden på nær i alt ni nætter, som vil blive udmeldt senere. Der vil dog være skiftende gener for trafikken i form af smallere kørebaner, nedsat hastighed og lysregulering.

Broarbejdet ligger hen over to somre i henholdsvis 2015 og 2016. Det første arbejde tager fire måneder fra april 2015 til slutningen af juli 2015. Arbejdet i 2016 vil ligge i en væsentlig kortere periode. Broens klapper vil fortsat kunne åbnes under arbejdet, så skibstrafikken vil ikke blive påvirket af arbejdet i 2015. I sommeren 2016 forventes klapperne i en periode på ca. 10 dage at måtte lukkes.

Fakta om arbejdet
For at sikre mindst mulig gene for trafikanterne vil projektet blive gennemført i tre etaper, hvor Etape 1 omfatter de sydligste tilslutningsfag samt det sydligste buefag, Etape 2 omfatter de to nordligste buefag og Etape 3 omfatter de nordlige tilslutningsfag. Hver etape inddeles i fem faser med forskellige restriktioner for brede køretøjer.

I alle faser af arbejdet vil trafikken blive afviklet med en lysregulering. Denne lysregulering kan betjenes manuelt af brovagten således, at det er muligt at afvikle en kø, der opstår i den ene køreretning.

Mens man arbejder med at udskifte belægningen vil der kun være én vejbane over broen, hvilket kan give kø ved broen på travle tidspunkter.

I perioder af ca. 1 uges varighed vil der være en kørebane med en bredde på 2,8 m til rådighed. Det er således muligt for alle "normale" transporter, med en bredde op til 2,6 m at passere broen. Særtransporter og landbrugsmaskiner med en større bredde vil ikke kunne passere broen i disse perioder.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094