23948sdkhjf

Oddesundbroen får en ordentlig overhaling

Oddesundbroens brodæk bliver renoveret.
Samtidig bliver vejbanen gjort 10 centimeter bredere end den er nu. Arbejdet går i gang til april.

Oddesundbroen har for nylig rundet de 75 år og for at kunne holde 30 år mere, skal broen have udskiftet belægningen og have ny fugtisolering. Desuden skal den underliggende beton repareres. Endelig bliver kantbjælken mellem kørebanen og togsporet udskiftet, og vejbanen bliver gjort cirka ti centimeter bredere, end den er nu.

Vejdirektoratet har lagt en plan for arbejdet blandt andet med nye metoder for fugtisolering, så varigheden af arbejdet reduceres mest muligt, og så vejbanen, der er til rådighed under arbejdet, bliver så bred som mulig. Broen vil være åben for trafik i hele arbejdsperioden på nær i alt ni nætter, som vil blive udmeldt senere. Der vil dog være skiftende gener for trafikken i form af smallere kørebaner, nedsat hastighed og lysregulering.

Broarbejdet ligger hen over to somre i henholdsvis 2015 og 2016. Det første arbejde tager fire måneder fra april 2015 til slutningen af juli 2015.

Arbejdet i 2016 vil ligge i en væsentlig kortere periode. Broens klapper vil fortsat kunne åbnes under arbejdet, så skibstrafikken vil ikke blive påvirket af arbejdet i 2015. I sommeren 2016 forventes klapperne i en periode på cirka ti dage at måtte lukkes.

Hensyn til landbruget
Arbejdet er planlagt i dialog med kommuner, landbrug og erhverv i regionen. Senest er der holdt møde med Landbo Thy og Holstebro Struer Landboforening samt lokale maskinstationer, hvor man sammen med Vejdirektoratet gennemgik detaljerne i tidsplanen, for at finde det rette tidspunkt at begynde arbejdet. Dermed bliver færrest muligt af landbrugets bredeste køretøjer generet.


Fakta om vedligeholdelsen af Oddesundbroen
For at sikre mindst mulig gene for trafikanterne vil projektet blive gennemført i tre etaper, hvor Etape 1 omfatter de sydligste tilslutningsfag samt det sydligste buefag, Etape 2 omfatter de to nordligste buefag og Etape 3 omfatter de nordlige tilslutningsfag. Hver etape inddeles i fem faser med forskellige restriktioner for brede køretøjer.

I alle faser af arbejdet vil trafikken blive afviklet med en lysregulering. Denne lysregulering kan betjenes manuelt af brovagten således, at det er muligt at afvikle en kø, der opstår i den ene køreretning.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079