Rockwool fokuserer på Nordamerika i 2015
Den danske stenuldsproducent skuffer med regnskabet for 2014, der viser en tilbagegang i resultatet på 2,7 procent til 839 mio. kroner
Han skal gennemgå Rockwools globale forretningsstrategi og sikre et solidt fundament, som kan tage stenuldsproducenten op på næste niveau.
Det skriver bestyrelsesformand i Rockwool Group Bjørn Høi Jensen, ifølge dagbladet Licitationen, i en intro til årsrapporten for 2014, der netop er blevet offentliggjort.
Det er særligt stenuldsisolering og lofter, som Rockwool har haft succes med i Nordamerika, og øverst på dagsordenen er at få Rockwools fabrik, der åbnede i september, til at komme højere op i gear, så virksomheden ikke længere behøver at melde udsolgt af produkter til sultne kunder.
Målet er at have fabrikken fuldt funktionsdygtig i slutningen af juni og sammenlignet med koncernens øvrige markeder, har Nordamerika særligt gode udsigter.
Kunne være bedre
Rockwool kom ud af 2014 med en omsætning på 16,3 mia. kroner og et driftsresultat (EBITDA) på 2,3 mia. kroner - en vækst i omsætningen på 8,9 procent fra en omsætning på 14,9 mia. kroner i 2013 - men et uændret driftsresultat.
Årets resultat lander på 839 mio. kroner - et fald på 2,7 procent i forhold til 2013-resultatet på 863 mio. kroner
- Det kunne have været bedre, sagde Thorkild Diness Jensen, VP Group Communications i Rockwool , da han sammen med Rockwools finansdirektør Gilles Maria fremlagde koncernens nøgletal på en telekorrespondance for investorer og presse torsdag aften.