23948sdkhjf

Femern bliver 2,2 milliarder dyrere

Priserne er betydeligt højere end forventet.
Femern har fremlagt en ny finansiel beregning for projektet, som er baseret på de konkrete priser, som entreprenørerne har afleveret til Femern A/S for at udføre de fire største anlægsentrepriser på sænketunnelprojektet. Det skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.

Beregningen viser, at forbindelsen bliver dyrere end hidtil skønnet. Konkret ser anlægsbudgettet for kyst-til-kyst forbindelsen ud til at stige fra 52,7 til 54,9 milliarder kroner i 2014-priser.

Tilbagebetalingstiden for kyst til kyst-forbindelsen er beregnet til 30 år. Udgifterne til de danske landanlæg er uændret 9,5 milliarder kroner. Det betyder, at tilbagebetalingstiden for det samlede projekt inklusive landanlæg stiger fra 37 til 39 år.

Til det siger transportminister Magnus Heunicke:

- De priser, der er kommet ind, er betydeligt højere, end Femern A/S har forventet. Det betyder, at der bliver brugt for meget af projektets reserver. Så Femern A/S har en klar opgave med at få forhandlet priserne ned.

3.000 høringssvar i Tyskland
En anden udfordring for projektet består i at sikre den højst mulige EU-støtte. Her er der i øjeblikket en risiko for, at op til 18 procent af midlerne i den relevante pulje bliver overført til den såkaldte Juncker-plan.

Desuden mangler den tyske miljøgodkendelse at falde på plads. Her skal de tyske myndigheder nå at behandle Femern A/S’ svar på de over 3.000 høringssvar, inden de kan give den formelle godkendelse af projektet.

Tysk forsinkelse
Forbundstransportministeriet og Deutsche Bahn skal også fremlægge en opdateret tidsplan for, hvordan de vil gennemføre den aftalte udbygning af de tyske jernbaneanlæg i tilslutning til Femern Bælt-forbindelsen.

Om de udfordringer udtaler transportministeren:

- Vi er også i gang med at se på, hvad den ændrede tidsplan for udbygningen af de tyske jernbaneanlæg betyder for trafikken over Femern Bælt. Jeg skal derfor møde min tyske kollega, Alexander Dobrindt, den 24. februar. Den tyske forsinkelse kan betyde, at vi må overveje, i hvilken takt vi udruller udbygningen af jernbanenettet på den danske side.

- Konkret betyder det, at Femern A/S ikke kan underskrive kontrakterne med entreprenørerne, før forligskredsen i september har fået forelagt de endelige priser, omfanget af EU-støtte og en status på miljøgodkendelse og jernbaneudbygning i Tyskland og sagt god for, at byggeriet kan gå i gang.

Forligskredsen omkring Femern Bælt-projektet består foruden regeringspartierne af Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094