Flere vælger HTH og Invita
Fremtidens vækst skal hentes online, på øget eksport og på Montana-inspirerede samarbejder.
Regnskaberne for 2008 og 2009 er deprimerende læsning med nedgang på flere fronter, en halveret egenkapital og øget gæld. Men nu har den svenskejede koncern genfundet melodien og vundet markedsandele, skriver Jyllandsposten.
I gang syd for grænsen
Nobia-koncernen har tidligere haft sit primære fokus på Danmark og det øvrige Skandinavien, men interessen i Danmark lader til at flade ud, og i fremtiden spejder køkkenproducenten derfor en anelse mere mod syd, til Nordtyskland, som er ved at få øjnene op for dansk køkkendesign.
Nobia Danmark har allerede etableret sin første butik i Neumünster og er i gang i Hamborg. Fordelen ved Nordtyskland er, at der stort set ikke rykkes på leveringstiden som til butikken i København, påpeger Nobia Danmarks direktør, Lars Bay-Smidt, over for avisen.
Kriseårene har ifølge køkkendirektøren gjort virksomheden mere konkurrencedygtig, ligesom man har taget markedsandele på især business-to-business, hvor man i dag har øget fokus på at sælge løsninger til eksempelvis boligforeninger og typehuse.
Går Montana-vejen
Ud over eksport skal den fremtidige vækst hentes online, hvor undersøgelser peger på et stort potentiale. Desuden har Nobia Danmark indgået samarbejde med en række virksomheder, der skal hjælpe med at bygge teknologi ind i fremtidens køkkener, eksempelvis indbyggede højtalere i køkkenskabene. En strategi, som danske Montana har dyrket siden 2009.
Fakta:
I 2013 havde Nobia Danmark en omsætning på cirka 1,6 milliarder kroner, hvilket er 25 procent bedre end i 2009. I 2013 landede koncernen et nettoresultat på 106 millioner kroner, hvilket er det bedste resultat set over den seneste seksårige periode. Årets bruttofortjeneste lyder på 550 millioner kroner, og så høj har den kun været én gang tidligere, i 2012. Cirka 35 procent af omsætningen er hentet på eksportmarkederne (kilde: JyllandsPosten).