Milliardudbud: Hvem skal bygge den nye Storstrømsbro?
Vejdirektoratet tager nu hul på prækvalifikationen og forventer at udpege fem konsortier i maj 2015.
Den gamle Storstrømsbro er fra 1937 er nedslidt og har kun et enkelt jernbanespor, hvilket ikke rækker til togtrafikken, når Femern Bælt-forbindelsen til Tyskland åbner i 2021. (Foto: Vejdirektoratet).
- Prækvalifikationen skal sikre, at de bydende har det, der skal til for at kunne binde an med en så stor og omfattende opgave, siger anlægschef i Vejdirektoratet, Erik Stoklund Larsen, om byggeriet, der bliver Danmarks tredjestørste bro med et budget på fire milliarder kroner.
Tidsplan
Prækvalifikation: Maj 2015.
Udsendelse af udbudsmateriale: Juni 2015
Modtagelse af tilbud: April 2016
Kontraktunderskrivning: Sommer 2016
Vejdirektoratet har opdelt byggeriet af Storstrømsbroen og nedrivningen af den gamle Storstrømsbro i tre kontrakter. Den største kontrakt er selve byggeriet af den 4 km lange Storstrømsbro til ca. 2 mia. kr., som den første prækvalifikation dækker. De øvrige kontrakter, som vil blive udbudt på et senere tidspunkt, dækker nedrivningen af den gamle Storstrømsbro samt byggeri af nye lokalveje på Masnedø.
Prækvalifikation: Maj 2015.
Udsendelse af udbudsmateriale: Juni 2015
Modtagelse af tilbud: April 2016
Kontraktunderskrivning: Sommer 2016
For at give de interesserede konsortier og virksomheder de bedst mulige vilkår afholder Vejdirektoratet en række informationsmøder om vilkårene for prækvalifikationen. Det første møde handler om prækvalifikationen til den største kontrakt, der alene vedrører byggeriet af selve af selve Storstrømsbroen.
- Vi vil gerne fortælle mere om projektet og give deltagerne mulighed for at stille spørgsmål til os. Målet er naturligvis, at så mange som muligt melder sig på banen til prækvalifikationen, så vi får et så stort og kvalificeret felt som muligt, siger Erik Stoklund Larsen.
Mødet afholdes torsdag den 19. februar på Park Inn på Amager.