23948sdkhjf

Opgaver for 300 mia. kr. kommer aldrig i udbud

Kun hver fjerde udbudsegnede opgave kom sidste år i konkurrence, lyder vurderingen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som ser stort potentiale inden for området.
Potentialet for at skabe konkurrence om offentlige opgaver er stadig stort. Og antallet af klager over udbud er faldet markant. Det konkluderer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i ”Status for offentlig konkurrence 2014”.

Faktuelt skabte de offentlige myndigheder sidste år konkurrence om opgaver til en samlet værdi af 100 milliarder kroner. Det svarer til 25,4 procent af de udbudsegnede opgaver.

Dermed står knap 300 mia. kr. altså tilbage som uforløste udbudsopgaver, og det tal kan nedbringes.

- Der sker mange ting på udbudsområdet i øjeblikket. Den nye udbudslov er på vej, og vi ser tegn på en sundere klagekultur. Jeg håber, at det alt sammen vil bidrage til, at vi får udnyttet potentialet og høstet gevinsterne af mere konkurrence om de offentlige opgaver, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing (billedet).

Kommuner kan lære af hinanden
Hun peger på, at der er stor forskel på, hvor mange opgaver kommuner og regioner sender i udbud. For regionerne varierer tallet fra 18,3 procent i Region Midtjylland til 23,4 procent i Region Syddanmark. Blandt kommunerne varierer tallet fra 42,3 procent til 17,4 procent.

- De kommuner, som skaber konkurrence om færrest opgaver, kan helt sikkert lære noget, af dem, der skaber konkurrence om flest. Vi ser en stor forskel kommunerne imellem. Med effektiv konkurrence følger typisk bedre kvalitet og nytænkning i opgaveløsningen, siger Agnete Gersing.

Klagesagerne falder i antal
For første gang siden 2009 er antallet af afgørelser i Klagenævnet for Udbud faldet. I 2013 blev der afsagt 80 kendelser mod 109 året før. Det er væsentligt lavere end i Sverige, hvor der klages over en langt større andel af udbuddene.

- Betydeligt færre udbud ender som sager i klagenævnet, så jeg håber, at kurven er knækket. Offentlige indkøbere har i tidligere analyser anført netop frygten for klager som en barriere for ikke at sende opgaver i udbud, pointerer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens direktør.

”Status for offentlig konkurrence 2014” kan læses i sin fulde ordlyd her.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125