23948sdkhjf

Hvad koster det at afgive tilbud?

Dansk Håndværk og Håndværksrådet gennemfører en undersøgelse, der skal give håndværksvirksomhederne indblik i, hvor meget det koster dem at give et tilbud.
Håndværksvirksomheder bruger masser af tid på at udarbejde tilbud, når en kunde beder om en pris på en opgave. Men alt for få ved, om det i virkeligheden kan betale sig. Derfor vil Dansk Håndværk og Håndværksrådet nu finde ud af, hvad tilbudsprocessen koster – fra kunden ringer og til arbejdet kan gå i gang.

- Vi kan se, at det tager forholdsmæssigt lang tid. Først med telefonisk kontakt, en køretur til kunden, vurdering af arbejdet, materialevalg, udarbejdelse af tilbud og eventuelle tilretninger, når kunden ser forslaget. Først da er en ordre med lidt held er hjemme. Så det er klart, at der er en nedre grænse for, hvornår det overhovedet kan betale sig. Derfor er det vigtigt at skabe en arbejdsgang, der gør tilbudsgivning mest mulig effektiv, forklarer Morten Frihagen, der leder Dansk Håndværks sekretariat.

Undersøgelsen skal give et indblik i, hvor lang tid og hvor mange penge, virksomhederne typisk bruger på at lave et tilbud:

- Murere, snedkere og tømrere er nogle af de håndværkere, der dagligt bliver ringet op af private, der skal have lavet en opgave. Ofte er den private kunde ikke er sikker på, om arbejdet overhovedet skal laves, før han kender prisen. Det er fair nok, for naturligvis skal kunderne vide, hvad tingene koster. Men det betyder, at virksomheden i en del tilfælde kommer til at bruge kræfter på at udarbejde tilbud, som slet ikke bliver brugt. Så vi spørger også ind til, hvor stor en del af arbejdet, der set fra virksomhedens side er spildt, forklarer Morten Frihagen.

Undersøgelsen beskæftiger sig hverken med priser eller kunder, men skal udelukkende hjælpe virksomhederne til at blive mere effektive:

- Når vi har resultatet, kan vi fortælle medlemmerne mere præcist, hvad typisk det koster at få en ordre – både målt i tid og penge. Det kan de så bruge til at effektivisere deres arbejdsgang og sammenligne deres omkostninger med et gennemsnit for branchen. På den måde kan vi forhåbentlig hjælpe dem med at styrke deres bundlinje, forklarer Morten Frihagen.

Undersøgelsens resultater vil først foreligge i det nye år, når de mange håndværksvirksomheder har haft tid til at deltage i undersøgelsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11