To løsninger i spil til ny Stormstrømsbro
Den netop offentliggjorte VVM-rapport fremlægger to mulige løsninger; en bjælkebro og en skråstagsløsning. Se video af de to løsninger her.
Fakta
Den nye bro skal erstatte den eksisterende Storstrømsbro fra 1937, der er nedslidt og ikke kan leve op til kravene til togtrafikken, når Femern-forbindelsen til Tyskland åbner i 2021. Den gamle bro vil blive revet ned som en del af det samlede arbejde.
Storstrømsbroen får elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 km/t og en tosporet landevej til 80 km/t. Projektet koster ca. 4,2 mia. kr. og forventes at kunne åbne for trafik senest i 2021, når Femern-forbindelsen åbner.
Få adgang til VVM-rapporten, fotos, kort, visualiseringer, animationer og andet materiale på projektets hjemmeside www.vd.dk/storstroemsbroen
VVM-rapporten indeholder blandt andet en grundig gennemgang af konsekvenserne for trafikken, naturen og miljøet i forbindelse med den nye bro. Med en længde på 4 km vil Storstrømsbroen blive den tredjestørste bro i Danmark efter Storebæltsbroen og Øresundsbroen.
Den nye bro skal erstatte den eksisterende Storstrømsbro fra 1937, der er nedslidt og ikke kan leve op til kravene til togtrafikken, når Femern-forbindelsen til Tyskland åbner i 2021. Den gamle bro vil blive revet ned som en del af det samlede arbejde.
Storstrømsbroen får elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 km/t og en tosporet landevej til 80 km/t. Projektet koster ca. 4,2 mia. kr. og forventes at kunne åbne for trafik senest i 2021, når Femern-forbindelsen åbner.
Få adgang til VVM-rapporten, fotos, kort, visualiseringer, animationer og andet materiale på projektets hjemmeside www.vd.dk/storstroemsbroen
Rapporten fremlægger desuden to forslag til, hvordan den nye Storstrømsbro kan komme til at se ud, ligesom konsekvenser og metoder for nedrivning af den eksisterende bro er beskrevet. En bjælkebro, hvor broens gennemsejling er båret af et forstærket brofag. Og en skråstagsløsning, hvor gennemsejlingen bæres af en pylon.
- Den nye Storstrømsbro vil være det største danske brobyggeri i to årtier. Den vil uden tvivl blive et markant vartegn for regionen og et vigtigt trafikalt knudepunkt for hele Danmark. Et byggeri af denne størrelse vil få en stor og positiv betydning i form af blandt andet arbejdspladser og erhvervsudvikling. Ikke mindst kan man se frem til betydelige rejsetidsbesparelser og bedre miljø, når den nye forbindelse under Femern Bælt, en opgraderet jernbane mellem Ringsted og Rødby, og en ny Storstrømsbro er klar i 2021, siger transportminister Magnus Heunicke.
Med offentliggørelsen af VVM-rapporten tager Vejdirektoratet hul på den formelle høring af projektet. Høringen varer i godt otte uger frem til midten af januar. Onsdag den 10. december kl. 19 holdes et offentligt borgermøde i Nr. Alslev Hallen, hvor Vejdirektoratet præsenterer projektet og besvarer spørgsmål.