Havarikommission i byggeriet?
Den seneste tids kollaps af en bro og en beboelsesejendom får nu Konstruktørforeningen til at foreslå en havarikommisson for byggeri og anlæg.
Med efterårets to kollaps; først motorvejsbroen ved Nærum og siden beboelsesejendommen i Frederikshavn, genopliver KF nu sit forslag om at etablere en havarikommission eller ulykkesgruppe for byggeri og anlæg efter samme forbillede, som det vi har på trafikområdet.
- Vi bliver kun bedre til at hindre fejl, der kan føre til ulykker, hvis vi har en systematisk indsamling af årsager og virkninger af, hvad der gik galt. Det kan kun ske gennem en bredt sammensat gruppe af uafhængige bygningsprofessionelle, der i hvert enkelt ulykkestilfælde stå for udredning, rapportering og dataindsamling, siger formand Gert Johansen.
Han peger på, at NCC, efter kollapset i Frederikshavn, selv har foranstaltet en undersøgelse. Og selvom KF-formanden ingen grund har til tro, at NCC ikke undersøger sagen meget grundigt, finder han det alligevel ikke helt uventet, at NCC, i sin foreløbige konklusion, peger på, at der er mangler i rådgivernes projekt og i koordineringen:
- En, som er part i sagen, vil både have blinde vinkler og i øvrigt være tilbøjelige til at sende ansvaret videre. Derfor mener vi i KF, at den slags undersøgelser altid bør udføres af et uvildigt organ, som kan sikre, at alle sten bliver vendt, og at troværdigheden af undersøgelsen er helt i top. Det har både betydning for den endelige konklusion og det efterfølgende retsopgør, siger Gert Johansen.