23948sdkhjf

Indkøb af rådgivningsydelser - en svær disciplin

KLUMME: Den ultimative rådgivningsydelse understøtter kundens succesmål og bidrager til, at det samlede projekt skaber størst mulig værdi. Desværre kan det være svært for indkøbere at formidle deres ønsker, forventninger og krav i forhold til pris, proces og kvalitet.
Indkøb af rådgivningsydelser kan være en svær og uhåndterbar disciplin. Et klassisk problem er, at det ikke er afklaret, hvilke risici henholdsvis bygherren, rådgiveren og de øvrige aktører i byggeriet skal tage. Og det skaber alt fra (i bedste fald) forvirring til konflikt og forsinkelser.

Det er ikke intelligent at fjerne alle risici fra bygherren, da disse så indregnes i de bydendes priser, og dette pristillæg modsvarer ikke bygherrens gevinst ved at alle risici er væk. Derimod er det intelligent, i hvert konkret projekt at overveje, hvem der bedst bærer de forskellige risici.

Ydelsesbeskrivelsen er ikke en smørrebrødsliste
Det er heller ikke klogt at bruge procenthonorar ved køb af rådgiverydelser, fordi så bliver incitamentet for besparelser og innovation fjernet. Men procenthonorarer kan være derimod være et godt redskab i de indledende faser, hvor budgettet skal fastlægges.

Det er heller ikke en god idé at bede om alt på 'smørrebrødslisten' af mulige rådgiverydelser (fra komplekse digitale modeller og simuleringer til alle de mulige tillægsydelser som fremgår af FRI’s og Danske ARK’s ydelsesbeskrivelser), blot fordi man som bygherre ikke tager stilling.

På den måde får bygherren typisk bedt om mere, end hvad der er nødvendigt, og dermed får han ikke prissat de ydelser, der reelt er et behov for.

Rådgivning skal give værdi
Det intelligente indkøb betyder, at indkøber vælger den rigtige rådgiver til opgaven til den rigtige pris og får en proces og et projekt, der lever op til indkøbers forventninger. Og hvordan gør man det som indkøber bedst det?

Det gør man ved at tænke over sit projekt, inden man sætter det i gang. Det lyder simpelt, men det er det ikke. Derfor har FRI udarbejdet en pjece om, hvad der er vigtigt at tænke over, når man skal købe rådgivning. Pjecen hedder ”Intelligente indkøb af Rådgivningsydelser” og handler om, hvilke overvejelser man som bygherre/indkøber bør gøre sig, så man får mest muligt ud af sin rådgiver og dermed den bedste rådgivning for pengene.

Pjecen indeholder en række eksempler på, hvad det kan være en god idé at gøre som indkøber af rådgivningsydelser og hvad man ikke skal gøre, hvis man ønsker et godt projekt og en god proces.
Pjecen er ment som et konstruktivt indspark fra FRI, hvor indkøberne, ved at følge rådene, får de mest optimale rådgivningsydelser for pengene. På samme måde håber vi, at det vil lette hverdagen for rådgivervirksomhederne, når begge parter har en fælles forståelse af, hvordan rådgivningsydelserne bedst købes og sælges.

Læs mere og find pjecen på www.frinet.dk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11