23948sdkhjf

Reaktioner på regeringens byggepoltiske strategi

Regeringens 34 initiativer til forbedring af vilkårene i byggeriet får overvejende rosende ord med på vejen fra branchens organisationer. Det er dog ikke udelukkende positivt.
Byggesocietetet: Gode takter i regeringens byggepolitik
- Overordnet set kan vi i Byggesocietetet være tilfredse med regeringens forslag. Vores medlemmer oplever dagligt hvordan uhensigtsmæssige regler og bureaukrati står i vejen for sunde projekter, der kan skabe vækst. Regeringen har nu givet håndslag på at rydde op i denne jungle, siger landsformand Tony Christrup fra Byggesocietetet og fortsætter:

- Vi støtter også op om forslaget om at samle den tekniske byggesagsbehandling i nogle større enheder. Det er afgørende, at kompetencen i behandlingen af byggesagerne er helt i top og kan større enheder støtte op herom, er vi positive. Men sagsbehandlingen må selvfølgelig ikke ske alt for langt væk fra virkeligheden.

Et andet centralt forslag i den byggepolitiske strategi er at sætte fokus på virksomhedernes udbudsomkostninger. Bygge- og ejendomsbranchen oplever ofte en række urimelige byrder der er forbundet med at byde på f.eks. offentlige opgaver.

- Det er et helt centralt sted at sætte ind. Vi skal have smartere udbudsregler der styrker væksten og investeringerne – ikke det modsatte, mener Tony Christrup.

Bygherreforeningen: Ambitiøs og gennemarbejdet
- Vi vil godt kvittere for en god strategi, men vi havde gerne set, at regeringen var trådt lidt ud af det offentlige univers og eksempelvis forholdt sig til, hvorfor offentligt byggeri traditionelt set er dyrere end privat byggeri. Der er meget inspiration at hente hos private bygherrer, men i strategien er der et meget stort fokus på offentlige bygherrer, siger direktør Henrik L. Bang.

Han betegner regeringens strategi som ambitiøs og gennemarbejdet, men påpeger samtidig at det tidligere har haltet med implementeringen.

- Så vi er spændte på, hvor mange af regeringens gode initiativer, der rent faktisk kommer ud over rampen. Det er mange gode intentioner pakket pænt ind, men vi krydser fingre og står klar til at bidrage, siger Henrik L. Bang.

Bygherreforeningen fremhæver ikke mindst, at der lægges op til ændringer af udbudsreglerne, byggeriets aftalesystem samt reglerne inden for byggesagsbehandling og brand.

Dansk Byggeri: Både udsyn og blinde vinkler
- Vi er enige i det fokus, der er på reguleringen og erkendelsen af behovet for forenkling. Her er det vigtigt, at de mange ministerier forpligter sig til at være med, da der reguleres i mange ministerier. Vi forventer således et opgør med bureaukrati, der er med til at fordyre byggeriet, og vi ser frem til, at regeringen tager seriøst fat om den udfordring, siger administrerende direktør Lars Storr-Hansen.

Han anerkender forslaget om tidlig inddragelse af entreprenørerne i udformningen af et projekt, men savner fokus på kvaliteten i selve udbudsmaterialet.

- Der er behov for en gennemgang af den måde, som den offentlige sektor udbyder sine projekter på. Der er behov for, at materialet bliver bedre, og at bygherrerne erkender, at risiko og indtjening er blevet helt centralt for branchen. Det er slut med at eksperimentere med prestigebyggeri, hvis fornemmelsen er, at det giver røde tal på bundlinjen, siger Lars Storr-Hansen.

Dansk Træforening: Træ kan spille en nøglerolle
- For Dansk Træforening er det særligt afgørende at strategien har fokus på bæredygtighed, da byggeriet kan spille en stor rolle i forhold til reduktion af drivhusgasudledninger og andre klima- og miljøhensyn, siger direktør Jakob Rygg Klaumann.

Han mener, at træet bør få en nøglerolle i byggeriets omstilling mod bæredygtighed.

- Træ er en fornyelig ressource, der er vokset op på solenergi og luftens kulstof. Træprodukter lagrer CO2 i hele produktets levetid og træ, giver ikke affald, men energi der sparer kul, olie og gas. Og træ kan dokumentere sin bæredygtighed. Træbranchen har arbejdet med certificering i mere end 20 år, fortsætter han.

I forvejen stilles der i dag krav om bæredygtigt træ i statsligt byggeri og ifølge Dansk Træforening vil kun være rimeligt at der stilles samme krav til andre byggematerialer.

- Vi vil nu arbejde for at positionere træet som det bæredygtige materialevalg når den byggepolitiske strategi skal føres ud i livet, siger Jakob Rygg Klaumann.

DI Byg: Hilser strategien velkommen
Der er et stort potentiale i at øge produktiviteten og væksten i den danske byggesektor. Derfor støtter DI Byg regeringens nye strategi:

- En lang række af de tiltag, som DI Byg arbejder for, er indeholdt i strategien. Det drejer sig blandt andet om en revision af AB-systemet, øget internationalisering og forenkling af regler. Det er alle initiativer, som vil medvirke til at reducere omkostningerne for byggeri i Danmark., lyder det i en kommentar.

FRI: God idé at fremme dialogen
Hos Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, hæfter direktør Henrik Garver sig ved de mange initiativer i strategien, der skal fremme dialogen mellem de forskellige parter i byggebranchen.

- Det er helt nødvendigt at forbedre dialogen blandt alle i byggeriet, hvis vi som nation har ambitioner om effektivisere, forbedre og optimere vores byggeri. Vi skal blive bedre til at tale sammen. Derfor er det god ide, at klima- og bygministeren vil fremme dialogen ved at arrangere et årligt topmøde og lave et dialogforum mellem offentlige bygherrer og branchen, siger han.

Også oplægget til en ensartet, centraliseret og først og fremmest kortere kommunal byggesagsbehandling får positive ord med på vejen:

- Når det i dag kan tage langt over et år at få en byggetilladelse, er det indlysende, at det går ud over væksten i branchen. Derfor er vi glade for forslaget om en øvre grænse for, hvor lang tid en byggesag må tage. Der er et stærkt behov for at professionalisere byggesagsbehandlingen. Men i stedet for at centralisere opgaverne ser vi et stort potentiale i at udlicitere opgaverne til virksomheder, der allerede i dag har de kompetencer. En effektiv løsning kunne være, at når der har været en rådgiver inde over projektet, er det ikke nødvendigt med en kommunal byggeteknisk sagsbehandling, som typisk er det, der tager længst tid, siger Henrik Garver.

Håndværksrådet: Både roser og tidsler
Effektiv byggesagsbehandling, vejledning til kommuner og billige byggeskadeforsikringer er værdifulde og mærkbare initiativer i regeringens byggepolitiske strategi. Men fleksible udbudsformer kan blive et tveægget sværd, og et nyt dialogforum kun med deltagelse af en brøkdel af byggesektoren er et rent selvmål.

- Det er ærgerligt, at regeringen udelukker de mange SMV’er, der har årtiers erfaring med at løse opgaver for det offentlige. Den viden har vi ikke råd til at undvære, siger adm. direktør Ane Buch.

Plastindustrien: Et fantastisk spændende initiativ
Hos Plastindustrien glæder man sig over, at regeringen lægger op til en gennemgribende gennemgang af de danske brandregler.

- Det er et fantastisk spændende initiativ, som vi sætter stor pris på i vores branche. Vi er nemlig helt enige med regeringen i, at reglerne i dag er ufleksible og unødigt bureaukratiske. Reguleringen favoriserer samtidig de traditionelle isoleringsløsninger og gør det besværligt at anvende alternative materialer i fx plast. Det skader konkurrencen og betyder, at det er dyrere at opføre byggeri i Danmark, end det burde være, siger miljøkonsulent Jakob Clemen.

- Sikkerheden er naturligvis afgørende. Men vi kan sagtens gøre reglerne mere fleksible, bringe dem på linje med vores nabolande og dermed gøre det billigere at bygge nyt, uden at det øger brandrisikoen, fortsætter han.

Tekniq: Byggestrategi rammer ved siden af
- Når regeringen mener, at manglende konkurrence er hovedårsag til, at byggeri er dyrt i Danmark, så er det mildt sagt forkert. Alle tal viser tværtimod, at konkurrencen i branchen er benhård, både nationalt og med internationale virksomheder. Regeringen kan gøre meget ved prisniveauet ved i stedet at presse på for hurtigere regelharmonisering i EU og ved at ændre erhvervsvilkårene i Danmark, så de bringes på niveau med de lande, regeringen sammenligner byggepriserne med, siger administrerende direktør Niels Jørgen Hansen.

Han betegner det dog som positivt, at regeringen arbejder med en strategi for hvordan, det offentliges byggeri kan blive bedre, og at ministeren alt i alt har fremlagt " en interessant bolsjeblanding med surt og sødt ".

- Signalet om, at offentlige bygherrer ikke blot skal være optaget af at købe billigt ind, er godt og vigtigt. Der er kontante fordele ved at lægge størst vægt på, hvad en bygning koster i det lange løb – både at opføre og at drive. Det kan være kortsigtet og dyrt, hvis man kun ser på byggeomkostningerne, siger Niels Jørgen Hansen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094