Odense vinder årets byplanpris
550 planlæggere og politikere hyldede Odense for et vellykket strategisk stykke planlægningsarbejde i transformationen fra industri- til vidensby.
- Byplanprisen er et kæmpe skulderklap både til de dygtige fagfolk, der arbejder med byomdannelsen, og til de modige byrådspolitikere, der har stået fast på at udvikle og forandre vores by. Prisen her giver os alle mere energi til at fortsætte den fysiske og mentale transformation af Odense fra stor dansk by til dansk storby, siger borgmester Anker Boye.
Belønnes for at tage kampen op
Frem mod 2020 investerer Odense massivt i vækst, infrastruktur og velfærdsudvikling. Det skal være med til at rykke Odense fra en stor dansk by til en dansk storby.
- Kommunen vinder prisen for at tage kampen op og for at bruge planlægningen som et aktivt instrument i den store omdannelse fra industri- til vidensby, lyder det blandt andet fra juryen.
Om Byplanprisen
Prisen uddeles hvert år for planlægning, der er udtryk for innovation og som samtidig dyrker og videreudvikler byens egenart og identitet.
Prisen er indstiftet af dansk Byplanlaboratorium og Akademisk Arkitektforening. Prisen er blevet uddelt siden 1996, hvor den blev oprettet i anledning af Byplanlaboratoriets 75 års jubilæum.
Prisen består konkret af en bronzeskrive til nedlægning og er designet af Designit A/S, Idea Manufactures, i 1996.
Juryen fremhæver også Odense for sin samlede strategiske satsning og aktive investeringer i fremtiden:
Prisen uddeles hvert år for planlægning, der er udtryk for innovation og som samtidig dyrker og videreudvikler byens egenart og identitet.
Prisen er indstiftet af dansk Byplanlaboratorium og Akademisk Arkitektforening. Prisen er blevet uddelt siden 1996, hvor den blev oprettet i anledning af Byplanlaboratoriets 75 års jubilæum.
Prisen består konkret af en bronzeskrive til nedlægning og er designet af Designit A/S, Idea Manufactures, i 1996.
- Byen har formået at tiltrække massive investeringer, der vil betyde et samlet løft frem mod 2020. Det er på den måde lykkedes at koble den fysiske planlægning med investeringsstrategien. Man er f.eks. i fuld gang med at udbygge campus med sygehus, universitet og 60.000 mennesker, der vil blive betjent af den kommende letbane.
Konkrete projekter som "Fra gade til by" og campusområdet "Cortex Park" fremhæves også i juryindstillingen:
- Der satses massivt på fortætning og bæredygtig transport. Det seneste og meget synlige resultat er, at den store gennemfartsvej Thomas B. Thriges Gade i juni måned blev lukket for biltrafik. Omdannelsen vil binde Odense bymidte sammen og skabe et nyt attraktivt område med boliger, butikker, erhverv, letbane, parkeringsanlæg og byrum. Når det står færdig i 2020 vil der være 300 boliger og 1000 arbejdspladser. Thomas B. Thriges Gade har i byplankredse været kendt som et skræmmeeksempel, fordi den favoriserede bilisterne og brutalt skar Odenses centrum over i to. Derfor er det en stor glæde for juryen at se, at dagsordenen nu er skiftet, og at bylivet igen vender tilbage til HC Andersens fødeby, lyder det fra juryen.
Odense Kommune har tidligere fået Byplanprisen i 2000 for sit arbejde med Odenses bymidte og Glasvejskvarteret.