Vind og skæv på den rigtige måde
750 kvadratmeter skaterbane i Hørsholm giver blod på tanden hos anlægsgartnerfirmaet OKNygaards skate-ekspert.
6
Billeder
Projektleder Henrik Vittrup er med til at udvide opfattelsen af, hvad en anlægsgartner laver. Når der skal støbes 750 kvadratmeter 12 centimeter tykt betondæk med sving, kurver og hældninger på et skrånende og fugtigt areal, er bundopbygningen en kompliceret sag.
Begejstringen bobler, når Henrik Vittrup fortæller om en af sine seneste opgaver som projektleder hos anlægsgartnervirksomheden OKNygaard.
- Det har været et rigtigt sjovt arbejde. Og nu, da vi har fået ganske meget erfaring, vil jeg da gerne lave flere skatebaner. Vi har netop lavet en mindre bane i Roskilde. Banen i Hørsholm er 750 kvadratmeter og med nogle af de allerbedste skatebanekonstruktører til at stå for designet, siger Henrik Vittrup.
Det var Hørsholm Kommune, der som bygherre afleverede bestillingen på ét styk skatebane i høj standard til OKNygaard.
Skaterbaner og anlægsgartnere
Skatebaner i beton og anlægsgartnere hænger formentlig ikke logisk sammen for de fleste. Der er da heller ikke hverken meget græs eller mange planter i Hørsholm-projektet. Til gengæld har det budt på masser af udfordringer og arbejde med at etablere den rigtige bund. Blandt andet har OKNygaard-folkene lagt en kæmpemæssig faskine under hele den store skatebane for at sikre, at overfladevandet fra de mange kvadratmeter ikke belaster det offentlige kloaksystem.
- En skatebane er ikke en traditionel anlægsgartneropgave. Men netop etableringen af bunden har kaldt på mange færdigheder, som vi besidder, og projektet har også rummet en del kloakarbejde. Vi har lavet banen i samarbejde med det svenske firma ENR, som er specialister i at konstruere skatebaner. Folkene hos ENR er selv aktive skatere. Det er faktisk et krav for at komme til at arbejde med skatebaner, fortæller Henrik Vittrup og tilføjer:
- Hele den 750 kvadratmeter store betonoverflade er 12 centimeter tyk. Kunsten er ikke at støbe en kraftig overflade i beton. Men at få de rigtige sving, kurver og hældninger implementeret og skabe de rigtige udfordringer for skaterne. Naturligvis samtidig med, at den er sikker at køre på, og at alle skal kunne være med. Det er dét, de svenske konstruktører kan og er blandt de allerbedste til. Vi kan så levere bunden til det hele, siger projektleder Henrik Vittrup.