23948sdkhjf

Et spadestik til 9,3 milliarder

Transportminister Magnus Heunicke stikker tirsdag spaden i jorden til de fremrykkede, forberedende anlægsaktiviteter i forbindelse med det kommende anlægsarbejde med udbygning af Ringsted-Femern Banen – den 115 km lange strækning fra Ringsted til Holeby.
Det sker i Orehoved, når arbejdet med at hæve 18 vejbærende broer på Lolland og Falster igangsættes. Dermed er Banedanmarks første synlige aktiviteter i gang med et af de største anlægsprojekter på den danske jernbane i mange år.

Udbygningen og fornyelsen af Ringsted-Femern Banen omfatter anlæggelse af et ekstra spor mellem Vordingborg og Holeby – på nær Storstrømsbroen – hvor banen kobles på den kommende faste forbindelse over Femern Bælt, hastighedsopgradering fra de nuværende 120/160 km/t til 200 km/t, samt elektrificering af hele strækningen mellem Ringsted og Holeby og nye signaler på hele banen.

- Det er en stor milepæl for Banedanmark og for projektet Ringsted-Femern Banen, at vi nu officielt går i gang med de synlige forberedelser af et af Banedanmarks allerstørste infrastrukturprojekter i mange år. Det vil give passagererne en mere attraktiv jernbane hele vejen fra Ringsted til Holeby, siger Jens Ole Kaslund, projektdirektør for Ringsted-Femern Banen.

Et forslag til anlægslov forventes fremsat omkring årsskiftet 2014/2015 og forventes at kunne være vedtaget inden sommeren 2015. I forbindelse med regeringens vækstpakke fra marts 2013 er Banedanmark gået i gang med fremrykkede aktiviteter. Det gælder blandt andet opgradering af 18 vejbærende broer på Lolland og Falster.

Banedanmark skal derudover forlænge en perron på Vordingborg Station og facadeisolere op mod 1700 boliger på hele strækningen mellem Ringsted og Holeby, inden de store anlægsarbejder går i jorden, når en anlægslov for Femern Bælt-forbindelsen og de danske landanlæg er vedtaget af Folketinget.

Fakta:
(Kilde: Banedanmark)

Ringsted-Femern Banen:
• Strækningen Ringsted-Holeby er 115 kilometer lang
• Hastigheden bliver opgraderet fra de nuværende 120/160 km/t til 200 km/t
• Fremrykkede, forberedende anlægsaktiviteter igangsættes i 2014, og selve anlægsarbejdet med Ringsted-Femern Banen foregår 2015-2021
• Projektet er skønnet at koste 9,3 mia. kr. (2014-priser)

Anlægsarbejder på hele strækningen:
• Over 100 broer skal ombygges for at gøre plads til kørestrøm og et ekstra spor
• Et ekstra spor mellem Vordingborg og Holeby
• En ny, dobbeltsporet jernbanebro over Masnedø
• Udvidelse af Kong Frederik d. IX’s bro over Guldborgsund til to spor
• Nye overhalingsspor til 1000 meter lange godstog ved Glumsø, Orehoved og Holeby
• Elektrificering af hele strækningen mellem Ringsted og Holeby
• Nye signaler på hele strækningen mellem Ringsted og Holeby
• Etablering af nødstation ved Ladhavevej syd for Holeby
• Etablering af ny perron på Rødby Færge Station
• Perronforlængelse på Vordingborg Station
• Udretning af kurver og godt fire kilometer nye spor nord for Glumsø
• Ombygning af stationer på strækningen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078