23948sdkhjf

Forgæves tilbud koster byggeriet dyrt

Byggebranchen bruger store ressourcer på at beregne tilbud – alt for mange, lyder kritikken.
Rambøll Danmark A/S omsatte i 2013 for 2,6 mia. kr. Heraf gik 75-100 mio. kr. til tilbudsgivning, og da virksomheden gennemsnitligt vinder halvdelen af de opgaver, der bydes på, går der hvert år et betydeligt millionbeløb tabt på den konto.

Rambøll er langt fra alene. Ifølge dagbladet Børsen vurderer Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), at de rådgivende ingeniørvirksomheder samlet spilder omkring 300 mio. kr. årligt på forgæves tilbud.

- Tilbudsomkostningerne er en nødvendig udgift for FRI-virksomhederne. Men når beløbet er så højt, er det en lose-lose situation, der hverken skaber værdi for virksomhederne eller for samfundet. Realistisk burde branchens tilbudsomkostninger ligge på omkring 200 mio. kr., svarende til 1,5-2 pct. af branchens omsætning. De 300 mio. kr. kunne være brugt teknisk og forretningsmæssigt til at udvikle branchen yderligere, eller til bedre opgaveløsning til gavn for kunderne og samfundet. I stedet bliver de brugt til ingen verdens nytte, siger Henrik Garver, adm. direktør i FRI, til Børsen.

Holdningen er tilsvarende hos Dansk Byggeri, hvor erhvervspolitisk chef, Torben Liborius, vurderer, at entreprenørbranchens omkostninger til tilbudsgivning ligger et sted mellem 5 og 10 milliarder kroner. Halvdelen af dette beløb er mere eller mindre spild, som samfundet intet får ud af:

- Det samme projekt bliver beregnet mange gange, men der bliver jo kun bygget et hus pr. gang. Det fører til, at der totalt set kommer for store omkostninger på projekterne, siger Liborius til Børsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079