Ny norsk tunnelordre til Spæncom
1.000 lastbillæs med betonelementer skal køres til Norge.
Monteringen af betonelementer i Holmestrand-tunnelen er i fuld gang. Elementerne til det kommende projekt er af samme type, blot isolerede. (Foto: Spæncom).
Ordren kommer fra entreprenørselskabet Implenia Norge og er på 44 millioner kroner. Ordren sikrer arbejde til 30 mand frem til maj 2015.
De buede betonelementer skal anvendes til foring af Eidanger-tunnelen, en to kilometer lang tunnel, der ligger på en 23 kilometer lang strækning mellem Porsgrunn og Larvik. Her ønsker det norske Jernbaneverket, der er bygherre, at reducere rejsetiden fra 34 til 12 minutter ved at sprænge sig vej gennem fjeldene.
Nyt produkt for Spæncom
Spæncom er netop ved at afslutte produktionen af betonelementer til en anden norsk fjeldtunnel, Holmestrand-tunnelen, så den nye ordre kommer lige tilpas.
- Vi er rigtig glade og stolte over den nye ordre, der viser, at vi har haft evnen og viljen til at skabe et helt nyt produkt, som vi aldrig havde produceret før, og som har opnået stor tilfredshed hos såvel entreprenøren som bygherren, fortæller salgschef Michael Boye fra Spæncom.
Han oplyser, at virksomheden fra februar 2015 og tre måneder frem skal levere i alt cirka 3500 tunnelelementer og cirka 1900 fundamenter. Det svarer til 24.000 tons, og det indebærer, at der skal køres 1000 vognlæs betonelementer til Norge.
Går i gang med ny ordre straks
Produktionen indledes allerede i uge 40 i år for at sikre, at man kan overholde leveringstiden til foråret.
- Den eneste forskel på den første og den nye ordre er, at alle væg- og tagelementer denne gang skal isoleres for at frostsikre tunnelen. Det skyldes, at tunnelen kun er to kilometer lang og dermed påvirkes af kulde fra begge ender. Den nuværende leverance er derimod til en fire kilometer lang strækning inde i midten af en 12 kilometer lang tunnel, forklarer Michael Boye.