Pluskontoret vinder arkitektkonkurrence om skoletilbygning
En nyopførelse af en 2.500 m2 stor tilbygning på Nydamskolen i V. Sottrup – til erstatning for den gamle 1954-bygning - er nu kommet et vigtigt skridt videre. Bedømmelsesudvalget har netop udpeget vinderen af arkitektkonkurrencen.
Vinderen blev Pluskontoret fra Aarhus.
En sammenhængende skole
Formanden for Børne- og Uddannelsesudvalget, Erik Lorenzen fra Fælleslisten glæder sig over de 4 fine forslag, der alle har taget udgangspunkt i idéoplægget og til de beskrevne visioner for et fremtidssikret skolebyggeri.
- Med den valgte løsning får Nydamskolen ikke bare 14 gode klasselokaler til indskolingen og mellemtrinnet, men også en sammenhængende skole, der giver eleverne og medarbejderne mulighed for at lære, opleve og være sammen på mange forskellige måder. Med placeringen af den nye indskolingsafdeling i parterre-niveau bevares nærheden til SFO-bygningen fra 2009, som ikke er omfattet af ombygningen, siger Erik Lorenzen.
Placeringen af den nye bygning i 2 etager mellem skolen og Nydamhallerne betyder, at skolen kan fungere i byggeperioden, og når de gamle skolebygninger nedrives, anlægges der både nye spændende udearealer til brug for undervisning, leg og oplevelse, samt gode og trafiksikre P-pladser foran skolen.
Projektet, som forventes at være klar i august 2016, rummer foruden klasselokalerne endvidere et nyt fysiklokale og et hjemkundskabslokale samt en madcafé.
Bedømmelsesudvalget konkluderer
- Grundidéen, som er at skabe en moderne klyngeskole med et naturligt flow gennem skolen fra indskoling og til udskoling, illustreres rigtig fint i forslaget til overordnet hoveddisponering. Tankerne om at børnene skal vokse fra det skærmede miljø i indskolingen, op gennem mellemtrin, der er tættere på faglokaler og læringscenter, til udskolingen, der ligger som en naturlig afslutning på læringsstigen placeret omkring læringscenter og faglokaler, giver god mening, lyder det om Pluskontorets projekt.
- Placeringen af de nye undervisningsbygninger giver mulighed for at etablere interessante udeopholdsarealer til alle elever. Det vurderes, at forslaget til den overordnede hoveddisponering vil danne et optimalt grundlag for den videre proces sammen med brugerne.