23948sdkhjf

”Arkitektbranchen har brug for skarpe profiler”

Der skal tegnes mere og regnes mindre i arkitektbranchen, mener Friis & Moltke-direktør Palle Hurwitz, som selv er klar til at fokusere mere på arkitektur og mindre på administration.
Det kræver ikke mange sekunders betænkning for Palle Hurwitz at svare på, hvorfor han i sin tid blev arkitekt.

- Jeg har altid været god til at tegne, og så virkede det altså spændende, at man kunne tegne en bygning, som man så fik bygget. For nylig fandt jeg papirerne fra dengang, jeg var til erhvervsvejledning i 7. klasse, og derpå stod der, at jeg skulle være ingeniør eller arkitekt. Nok mest af alt fordi, jeg dengang ikke vidste, hvad forskellen på de to job var, lyder det med et grin fra manden, som i dag er partner og direktør i Friis & Moltke med base i Aalborg.

Nødvendigt med skarpe profiler
Administrerende direktør er Palle Hurwitz ikke længere, efter Jens Ole Bahr i sidste måned indtrådte som partner i virksomheden med overtagelse af titlen. Det overordnede ansvar er derfor delt mellem den økonomiuddannede og produktionsskolede Jens Ole Bahr og den arkitektuddannede Palle Hurwitz, og det er der gode grunde til.

- Mange tegnestuer følger samme udvikling og tager folk ind, der har en helt anden baggrund end den arkitektoniske – ofte med fokus på økonomi. Når en tegnestue får en vis størrelse, er der ikke plads til at deltage i projekterne, hvis man samtidig sidder som leder. Så er det ren ledelse og ikke noget med arkitektur, siger Palle Hurwitz.

Han er helt på det rene med, at økonomien skal hænge sammen også i arkitektvirksomheder. Det gør den da også hos Friis & Moltke, som i 2013 fordoblede indtjeningen til et resultat på 3 mio. kr. efter skat. Men god økonomi alene må aldrig være drivkraften, mener Palle Hurwitz.

- Hvis du skal drive et arkitektfirma, er det stadig nødvendigt med nogle skarpe profiler, som tegner firmaet udadtil. Så kan det godt være, der er andre, som sørger for det ledelsesmæssige og det økonomiske. Men det er stadig det faglige, der tæller, når du for eksempel skal fremvise dine referencer for at blive prækvalificeret til et projekt.

Blå bog: Palle Hurwitz

• Uddannet arkitekt fra Arkitektskolen i Aarhus i 1978
• Ansat i Friis & Moltke i 1978
• Direktør i Friis & Moltke siden 1994
• Medlem af Danske Arks bestyrelse fra 2002 til 2012
• Beskikket censor ved Aalborg Universitet siden 2010
• Optaget i Kraks Blå Bog 2012/13
Holder den arkitektoniske fane højt
I december 2010 døde Knud Friis, som sammen med Elmar Moltke dannede tegnestuen Friis & Moltke. Palle Hurwitz skrev i den anledning mindeord for arkitekten, der blandt andet blev fremhævet for sit store æstetiske fokus.

Palle Hurwitz tør ikke at tildele sig selv samme kompromisløse holdning til arkitekturen, men han er alligevel fokuseret på, at det kunstneriske udtryk ikke må fortabe sig.

- Jeg vil gerne holde den arkitektoniske fane højt. Hvis vi vinder et projekt, skal vi sørge for at minde bygherren om, hvad det var for et projekt, han i sin tid valgte, så han ikke får en masse sjove idéer undervejs. Men med det sagt skal vi selvfølgelig også have en ordentlig proces, hvor vi hele tiden inddrager bygherren og brugerne, så vi kan tage hensyn til deres ønsker, understreger Palle Hurwitz, som selv blev ansat i tegnestuen af netop Knud Friis, som også var manden, der tilbød ham at flytte fra Aarhus til Aalborg.

- Jeg startede hos Friis & Moltke i Aarhus. I 1980 spurgte Knud Friis så, om jeg ville arbejde på nogle projekter for dem i Aalborg. Jeg kendte byen og tænkte, at det var et godt tilbud. Men det var også planen, at jeg – efter nogle år – skulle til udlandet og arbejde, siger Palle Hurwitz og fortsætter:

- Det blev aldrig til noget, for der var hele tiden et nyt projekt, jeg lige skulle se færdig, og så fik jeg også børn, og pludselig var jeg ”groet fast” heroppe. Men det har aldrig i ét sekund været kedeligt, for der sker hele tiden alt muligt forskelligt, ligesom der altid har været højt til loftet i Friis & Moltke.

Tomrum efter Musikkens Hus
Samme loftshøjde findes imidlertid ikke i det udbuds- og konkurrencesystem, som i dag beslaglægger en stor del af arbejdstiden på landets tegnestuer. Og selv om Palle Hurwitz anerkender behovet for, at visse processer standardiseres, føler han, at udviklingen har taget overhånd.

- Det er helt vildt, hvad vi bruger af ressourcer på at deltage i de her livsvigtige konkurrencer. Hvis du ser dig omkring på en tegnestue, så sidder de fleste ansatte og taster på computeren i stedet for at tegne, og det er et ryk, der er kommet inden for de sidste 10 års tid. Det er en del af udviklingen, som du også ser inden for andre faggrupper som sundhedsområdet, ældrepleje og så videre. Som samfund uddanner vi en masse mennesker til at være administratorer, og det mærker vi efterhånden flere steder med det, der med et lidt kedeligt ord kaldes for djøfisering, siger han.

Anderledes befriende var det for Friis & Moltke at deltage i byggeriet af Musikkens Hus i Aalborg, som blev indviet den 29. marts i år. Her fungerede den danske tegnestue som lokal partner for østrigske COOP Himmelb(l)au, som med professor Wolf D. Prix i spidsen blev valgt til at tegne det kulturelle hus på den restaurerede havnefront i Aalborg efter en international, indbudt projektkonkurrence.




- Folk har været utroligt engagerede, for det er et yderst spændende projekt at være med i. Det er ikke til at sige, hvornår sådan en mulighed kommer igen, så de ansatte, der har været involveret i Musikkens Hus, siger selv, at der er kommet lidt af et tomrum bagefter, fortæller Palle Hurwitz om opgaven, som beskæftigede en håndfuld ansatte fra Friis & Moltke.

Inspiration over alt
Men også uden for landets grænser sker der ting og sager, som kan vise sig interessante for tegnestuen, der har kontorer i Aarhus og Køge herhjemme foruden altså Aalborg, hvor Palle Hurwitz har sin gang.

- Vi har lige været til den store Schulbau-messe i Tyskland, og det er rigtigt interessant, fordi der skal bygges så mange skoler dernede, at de simpelthen ikke selv kan løse opgaven. Samtidig kigger tyskerne meget nordpå, så der ser vi gode muligheder, analyserer Palle Hurwitz med henvisning til, at Tyskland forventes at investere omkring €3,5 mia. (26 mia. kr.) i skolebyggerier, hvoraf de €2 mia. investeres alene i det nordlige Tyskland omkring Hamborg.

Der er med andre ord stadig nye projekter at se til for Palle Hurwitz, som måske fremover selv kan have fingrene mere med i det tegnearbejde, som oprindelig antændte hans passion for arkitektbranchen.

- Jeg kan slet ikke lade være med at blive inspireret, uanset om jeg går en tur ved Vesterhavet eller er på en studietur i Tokyo. Det er det fantastiske ved det her arbejde. Der er altid noget at arbejde videre med og ud fra, konstaterer Palle Hurwitz med et smil.

Artiklen er en del af temaet Topchef i tale.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141