23948sdkhjf

Byggeriets topchefer: Sådan får vi vores bedste idéer

En række af byggeriets største navne fortæller her, hvordan de bliver inspireret til det daglige arbejde i branchen.
Inspiration, innovation og idéer. De tre i-ord er blandt de mest anvendte, når det danske erhvervsliv skal fremhæve egne fortræffeligheder i forhold til de udenlandske konkurrenter.

Men hvor kommer inspirationen og de gode idéer bag egentlig fra? Og hvad gemmer sig bag de fine ord, som oftere bruges til skåltaler og i årsrapporter end ude i det virkelige liv? Building Supply har søgt svarene hos en række af byggebranchens mest toneangivende navne, som her giver deres personlige bud.

Idéer opstår i fællesskab med andre
Torben Bjørk Nielsen, der er adm. direktør i entreprenørvirksomheden Hoffmann, siger:

- Jeg får flest gode idéer, når jeg er sammen med andre. Jeg kan godt huske dem, men når jeg får muligheden, skriver jeg dem ned. Og hvis jeg synes, det er en rigtigt god idé, så går jeg til sidst hjem og vender den med vores ledergruppe.

- Det er, når jeg kan få nogle anderledes vinkler på en problematik, at idéerne opstår. Men jeg har ikke sådan et fast ritual, jeg bruger, når jeg skal få gode idéer. Det kan godt være, man ikke lige får idéen, når man sidder i situationen, men så kan den opstå, når man er kommet hjem og sidder stille for sig selv.

Læs mere: Hoffmann-direktør: "Vi skal gennem Rockwool-laget"

Starter med tusch og papkasse
Samme recept bruger Johnny Øland, der blandt andet er direktør i ventilationsfirmaet Øland:

- Jeg får især mine idéer i selskab med andre. Jeg sidder i nogle bestyrelser og holder ellers mine øjne og ører åbne, når jeg er rundt omkring.

- Hos Øland er vi ikke eksperter i at få en masse forskellige idéer. Men vi er rigtigt gode til at eksekvere dem. Når man får en god idé, skal man eksekvere den så billigt og så småt som muligt. Man kan gøre mange ting med en papkasse og en tusch, og der er jo ingen, der siger, at man skal starte med et forgyldt tårn. Så mange af tingene prøver vi simpelthen bare af for at se, om de fungerer.

Læs mere: Øland-direktør: ”Jeg er ingen ventilationskonge”

Praktikanterne skal på banen
Også i arkitektfirmaet C. F. Møller er der fokus på, at alle skal med på idévognen, fortæller koncerndirektør Klaus Toustrup:

- Jeg skal sikre, at alle ansatte her – lige fra praktikanten til den erfarne projektleder – har lyst til at bidrage med gode idéer. Hvis en virksomhed som den her er afhængig af, at jeg kommer med alle de gode idéer, så er vi alt for sårbare. Min rolle handler derfor i lige så høj grad om at motivere og skabe en virksomhedskultur, hvor alle har lyst til at bidrage med de gode idéer.

- Den gode idé kommer fra de mest uventede sider og på det mest uventede tidspunkt. Personligt har jeg det sådan, at jeg godt kan lide at lave en lille skitse, når jeg får en god idé. Så kan jeg altid tage et billede og sende det til de personer, det vedrører. På den måde bruger vi meget de digitale redskaber, vi har. Der er ikke noget værre end at få en god idé lige inden man skal sove, som så er væk den næste morgen, fordi man ikke kom af med den i tide.

Læs mere: C. F. Møller-direktør efterlyser faglig tillid

Efterlever egne prædikener
Søren Kristensen, der er direktør i Raunstrup-koncernen, mener, at struktur er en vigtig forudsætning for, at de gode idéer kan trives i en virksomhed:

- Jeg er ikke kontrolfreak overhovedet, men jeg har for eksempel den her to do-mappe, så jeg ved, at jeg ikke glemmer noget. Det giver mig en ro og gør, at jeg ved, der er styr på det. Det er en tankegang, jeg gerne vil have implementeret i hele virksomheden.

- Jeg kan da også have travlt, og det er heller ikke fordi, jeg aldrig kan glemme noget. Jeg kan bare godt lide at have en vis struktur på tingene. Og så handler det også som leder om at vise, at man kan efterleve nogle af de ting, man står og prædiker.

Læs mere: "Vi vil ikke styre bilen med bind for øjnene"

Kræver mere end blot en app
Lars Fournais, der blandt andet fungerer som topchef for Saint Gobain Distribution Danmark, får sine idéer alle steder fra og nyder især at fordybe sig i sine tanker, når han dyrker passionen for fluefiskeri.

Netop evnen til at fordybe og dygtiggøre sig, mener Lars Fournais, som fremhæver bogen ”Outliers” (dansk: ”Afvigerne”), hvor forfatter Malcolm Gladwell påpeger, at der ligger 10.000 timers øvelse bag de fleste store successer.

- Hvis de unge tror, det bare handler om at opfinde en app og så blive millionær, så kan jeg godt være bange for, at der går noget tabt. For det er altså langt de færreste, der kan klare sig på held eller talent alene uden at tilføre det benhårde arbejde, understreger Lars Fournais.

Læs mere: Saint Gobain-topchef: Passion gør det ikke alene

Læs flere inspirerende synspunkter og tanker fra nogle af byggebranchens mest interessante personligheder i Building Supplys portræt-sektion.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125