23948sdkhjf

Succes for Energi på Tværs

Energirenovering kræver næsten altid flere fag på banen, hvis resultatet skal blive godt. Det er baggrunden for projektet Energi på Tværs, som tre nordjyske erhvervsskoler nu har afprøvet.
Tre erhvervsskoler har i projektet Energi på Tværs sat fokus på tværfaglig energieffektivisering. I praksis har skolerne blandet elever med forskellig faglighed i et undervisningsforløb om energirenovering.

Tech College i Aalborg er en af de erhvervsskoler, som har afprøvet forløbet. Efter blot ti uger på grundforløbet blev 25 tømrer-, murer-, elektrikere-, vvs- og malerelever kastet ud i et samarbejde på tværs af deres forskellige fagligheder om løsning af en samlet opgave. Udfordringen bestod ikke mindst i at få belyst den indbyrdes afhængighed og få etableret et effektivt samarbejde og en sikker kommunikation i forløbet. Det mener man på Tech College lykkedes over al forventning.

- Det er gået helt fantastisk. Eleverne er kommet til gode løsninger, og de er blevet bedre og bedre efterhånden, som de kom ind i opgaven. Og så har de fået føling med de andre byggefag, siger faglærer Lars Degenkolv fra Tech College.

Giver helhedsforståelse
Hele projektet er bygget op om meget virkelighedsnære opgaver, så eleverne får taget fat om energirenovering i praksis. Forventning og mål har derfor handlet om at åbne elevernes øjne for en helhedsforståelse i forhold til den opgave, de stod overfor og for hinandens kompetencer.

Og ikke bare faglærerne var begejstrede. Eleverne levede sig også ind i arbejdet, der mindede meget om en rigtig byggeplads. Lucas Larsen er i gang med elektrikeruddannelsen og er en af eleverne, som har afprøvet forløbet.

Bag projektet står Dansk Byggeri og Tekniq samt erhvervsskolerne Tradium, EUC Nord og Tech College Aalborg, og projektet er muliggjort med støtte fra Energifonden.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093