Specialisering løfter Kant Arkitekter
Kundetilfredshed og omsætning skyder i vejret hos Kant Arkitekter efter, at virksomheden har specialiseret sig yderligere inden for undervisnings- og boligbyggeri.
- Igennem de seneste to år har vi specialiseret os, så
Kort om Kant arkitekter
• Omsætning 2013: 26 mio. kr.
• Ansatte 2014: ca. 30
• Spidskompetencer: Bl.a. rådgivningskompetencer inden for bolig- og undervisningssektoren, projektledelse og IKT-ledelse.
vi i dag har flere rådgivningskompetencer inden for både renovering og nybygning. Vigtigst af alt har det betydet, at over 90 procent af vores kunder i dag giver os en A-rating, altså topkarakterer, efter Byggeriets Evalueringscenters standarder. Det er meget tilfredsstillende og den primære årsag til, at vores omsætning til nuværende kunder er vokset. Samtidig stiger antallet af nye kundehenvisninger, siger partner Uffe Bay-Smidt, Kant arkitekter.
• Omsætning 2013: 26 mio. kr.
• Ansatte 2014: ca. 30
• Spidskompetencer: Bl.a. rådgivningskompetencer inden for bolig- og undervisningssektoren, projektledelse og IKT-ledelse.
Kigger man på de tørre tal, har Kant arkitekter oplevet en omsætningsvækst på 30 procent side 2011 og havde i 2013 en omsætning på 26 millioner kroner. Som en naturlig konsekvens af øget omsætning er antallet af medarbejdere det seneste år vokset til cirka 30 personer. Soliditetsgraden er på 39 procent.
Snusfornuftigt strategisk træk
Det strategiske kursskifte skal ses i lyset af flere forhold, fortæller ledelsesrådgiver og ny bestyrelsesformand for Kant arkitekter, Eggert Cederholm, som har været med til at lægge forretningsstrategien.
- Kant arkitekter har siden 1980 arbejdet intenst med undervisnings- og boligområdet. Kæder man den historik sammen med kommunernes budgetterede investeringer i skoler samt renovering af almene boliger, er det et snusfornuftigt strategisk træk, at virksomheden nu går helhjertet efter undervisnings- og boligområderne. Et andet forhold har været, at de mindre byggeopgaver, som Kant havde en del af før, udgjorde 20 procent af omsætningen, men i praksis optog 50 procent af virksomhedens produktive tid. Det var ikke optimalt, forklarer Eggert Cederholm.
Projektledelse i fokus
En anden til de opadvendte tommelfingre hos kunderne er Kant arkitekters ekstra fokus på projektledelse. En intern undersøgelse af kundernes behov viste, at kunderne især efterspurgte sikker projektledelse på deres byggeprojekter for at undgå overskridelse af deadlines og budgetter.
- Derfor har vi videreudviklet vores projektledelse. Arkitekter skal ikke kun skabe smuk arkitektur, men skal i mindst lige så høj grad også facilitere alle faser af projekterne. Ved at være rettidige og på forkant med enhver udvikling på byggeprojekterne sikrer vi, at bygherren konstant har overblik og ikke risikerer, at tidsplaner og budgetter overskrides. Det er alfa og omega og et vigtigt konkurrenceparameter, siger Uffe Bay-Smidt hos Kant arkitekter, som har gjort projektledelse til 'årstema’ for hele virksomheden i 2014.