Nobia fordobler overskuddet
Fremgang på de vigtige markeder i Norden og Storbritannien batter på både top- og bundlinje hos køkkenkoncernen i første kvartal.
Driftsresultatet steg samtidig med 35 mio. svenske kr. (28,3 mio. kr.) til 97 mio. svenske kr. (79,6 mio. kr.), og resultat efter skat blev et plus på 47 mio. svenske kr. (38,6 mio. kr.) mod 25 mio. svenske kr. (20,5 mio. kr.) i første kvartal 2013.
Nobia vurderer samlet set markedsudviklingen som uforandret sammenlignet med samme kvartal sidste år. Det britiske marked er blevet styrket fra et lavt niveau. Det nordiske marked bedømmes som uforandret, mens flertallet af markederne i Kontinentaleuropa er blevet svagere.
- Nobias salg steg i det sæsonmæssigt svage første kvartal. Vores to største regioner viste såvel organisk vækst som en forbedret lønsomhed, siger koncernchef Morten Falkenberg.
- I Norden inkorporeres varemærket Myresjökök med Marbodal, og den første franchisebutik i et Iskus-varehus er blevet introduceret. Yderligere 23 sådanne butikker i hele Finland vil blive åbnet i løbet af året. Fremover vil vi gennemføre yderligere reduktioner af kompleksiteten i sortimentet samtidig med, at vi fokuserer på at skabe salgsvækst, som tager os tættere på driftsmarginal-målet, fortsætter han.
I Norden omsatte Nobia for 1,262 mia. svenske kr. (1,04 mia. kr.) i første kvartal 2014 hvilket var 6 procent bedre end året før. Driftsresultatet steg samtidig med 17 mio. svenske kr. (14,0 mio. kr.) til 128 mio. svenske kr. (105,1 mio. kr.).