Eriksson-Züblin indstilles til 23 km. banestrækning
Banedanmark forventer ultimo april 2014 at skrive kontrakt med joint venture-selskabet Eriksson-Züblin på København-Ringsted-banens sidste store jord- og konstruktionsopgave.
Totalentreprisekontrakten lyder på 586.368.841 kr. og rummer anlæggelsen af en række broer, faunapassager og støttevægge, ligesom jordarbejder udgør en stor del af opgaven. Desuden skal enkelte lokale veje enten omlægges eller ombygges. En af de største enkeltopgaver bliver at bygge en jernbanetunnel under Vestmotorvejen (M20) ved Kongsted.
De forberedende arbejder er indledt, og opstart på konstruktionerne forventes påbegyndt sommeren 2014.
- Vi blev præsenteret for fire flotte løsninger, og Eriksson-Züblins bud var det økonomisk mest fordelagtige og den afgørende faktor for indstillingen, fortæller anlægschef Jette Aagaard fra Banedanmark.
Den nye, dobbeltsporede jernbane mellem København og Ringsted over Køge åbner i 2018 og giver mulighed for en toghastighed på op til 250 km/t.