23948sdkhjf

Femern-bud er kommet i hus

Et af Europas største infrastrukturprojekter er kommet et skridt nærmere færdiggørelsen i 2021.
Efter flere års grundigt forarbejde modtog Femern A/S fredag i alt 17 bud fra ni store internationale entreprenører eller konsortier, der ønsker at deltage i byggeriet af verdens største sænketunnel. Det er endnu en vigtig milepæl på vejen mod projektets færdiggørelse i 2021.

- Det her er en meget stor dag for Femern Bælt-projektet, som vi har ventet med spænding på. Nu får vi endelig de konkrete og innovative løsninger, som entreprenørerne har udarbejdet, at se. Interessen fra entreprenørerne har været fantastisk, og nu glæder vi os til at se nærmere på de mange bud på opgaven, siger Steen Lykke, teknisk direktør for Femern A/S.

Projektet er delt op i fire store byggekontrakter, som dækker udgravningen af den 18 kilometer og 12 meter dybe rende i havbunden, anlægningen af henholdsvis den nordlige og sydlige ende af tunnelen samt byggeriet af de tilstødende anlæg på land på begge sider af tunnelen.

Nogle af konsortierne har valgt at byde på hele projektet, mens andre har valgt at koncentrere sig om færre af opgaverne. I de kommende måneder vil Femern A/S analysere de indkomne bud for derefter at indgå i tæt dialog med entreprenørerne.

Når Femern A/S har vurderet de tekniske tilbud, og dialogen er afsluttet, skal entreprenørerne beregne prisen på deres tilbud. Femern A/S forventer at få priserne i december 2014, således at en realistisk anlægssum for disse arbejder kan blive indarbejdet i forslaget til anlægslov, som Folketinget skal behandle i begyndelsen af 2015.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095