23948sdkhjf

Klar til arkitektkonkurrence i Køge

Fire teams er valgt ud i international projektkonkurrence om en ny station ved Køge Nord. Det skal være en station i særklasse, lyder det fra borgmester Flemming Christensen.
Banedanmarks arbejde med at bygge den nye højhastighedsbane mellem København og Ringsted er i fuld gang, og nu er turen kommet til at finde ud af, hvordan den nye station ved Køge Nord skal udformes.

Køge Kommune, der står som bygherre på parkeringsanlægget ved stationen og Banedanmark, der står som bygherre for jernbanestrækningen og stationen, udskriver sammen med DSB den 11. april en international, indbudt projektkonkurrence om det spændende projekt.

38 firmaer – heraf halvdelen med postadresse uden for Danmark – søgte om at komme med i konkurrencen, og blandt disse har bygherrerne udvalgt fire teams.

• Kengo Kuma & Associates (Japan) i samarbejde med Ejiri Structural Engineers (Japan) og UTIL Struktuurstudies (B).

• Gotlieb Paludan Architects (DK) i samarbejde med Buro Happold (DK), Speirs+Major (UK) og ES-Consult (DK).

• Cobe ApS, Dissing+Weitling Architecture A/S og Cowi A/S (DK).

• Arep Ville (F) i samarbejde med MaP3 Engineering (F) og Balslev (DK)

De fire hold er blandt andet udvalgt på baggrund af deres resultater med at løse tilsvarende opgaver internationalt, og bygherrerne glæder sig over at kunne sammensætte et felt med deltagere fra så forskellige lande som Japan, Frankrig og Danmark.

Betydning for store dele af Sjælland
Konkurrenceopgaven går ud på at komme med forslag til en cirka 200 meter lang og cirka 6,5 meter bred gangbro, som skal spænde over den kommende dobbeltsporede jernbane mellem København og Ringsted, Køge Bugt-motorvejen og den eksisterende dobbeltsporede S-togs linje mellem Køge og Hillerød.

Gangbroen har som formål at forbinde perronerne ved de to baner med en kort og naturlig passage, så passagererne nemt kan skifte mellem fjern- og regionaltog og S-tog. Broen skal af hensyn til komforten overdækkes og afskærmes samt forsynes med trapper og elevatorer til perronerne.

- Fra Køge Nord Station kan du komme til Københavns Hovedbanegård på bare 20 minutter. Vi regner med, at mange pendlere vil vælge at stille bilen på ’parker og rejs’-anlægget i Køge Nord og tage toget videre, så den nye station får vital betydning, ikke bare for Køges geografi men for store dele af Sjælland. Derfor skal Køge Nord Station også være i særklasse. Vi er glade for, at det er lykkedes at afholde en international arkitektkonkurrence for byggeriet, og vi er spændte på at se forslagene fra de fire teams, som er udvalgt til at deltage i konkurrencen, siger borgmester Flemming Christensen, Køge Kommune.

I tilknytning til stationen bygges i første omgang et p-anlæg med plads til i alt 900 pladser. Anlægget kan med tiden udvides til 2.700 pladser og udbygges med servicefunktioner til de rejsende.

- I Banedanmark ser vi frem til de fire teams bud på en funktionel station. Den nye station er en del af fremtidens jernbane, hvor passagererne også får nem adgang til at skifte mellem S-togs- og fjernbanetrafikken, fortæller Jesper Hansen, administrerende direktør i Banedanmark, om Køge Nord Station, der forventes at være klar til brug i slutningen af 2018.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078