23948sdkhjf

Længerevarende kontrakter fordel for entreprenør og kommune

Længerevarende kontrakter om vedligeholdelse af veje udenfor byerne er en attraktiv opgave for entreprenørerne. Og kommunerne sparer penge.
Kommunerne sender godt 50 procent af opgaverne inden for vej- og teknikområdet i udbud. Men der er langt op til de ti kommuner, som konkurrenceudsætter mest. Her er man oppe på godt 80 procent. Det viser DI’s redegørelse ”Modernisering af den offentlige sektor – Status og potentiale 2014”.

Branchedirektør Mette Rose Skaksen, DI Service, finder det ærgerligt, at der fortsat er mange kommuner, der ikke høster de fulde gevinster ved at udlicitere på området. Gevinsterne kan bl.a. opnås gennem længerevarende kontrakter med funktionskrav. Ifølge hende giver disse kontrakter både økonomiske gevinster og nytænkning i opgaveløsningen.

Typisk vejstrækninger uden for byområder
Kalundborg er en af de kommuner, der har en længerevarende kontrakt med såkaldte funktionskrav. Borgmester Martin Damm ser trenden i andre kommuner:

- Man gør det typisk på vejstrækninger uden for byområder, fordi der ikke ligger en masse ledninger og andet under vejene – hvor man så igen er nødt til at lave andre kontrakter, siger han og fortsætter:

- Så aftaler man typisk 15 år frem, og man aftaler et funktionsniveau, som vejene skal have. Og så passer den eksterne entreprenør vejene. Det giver en rationel drift og nogle gode priser, der er fornuft i for både virksomhed og kommune, siger han. Kommunens egen kontrakt med en privat entreprenør løber over 15 år og omfatter 636 km vej:

- Det er en god måde at beskytte vejene mod politikerne på - forstået på den måde, at når vi sidder og laver budgetter for et år ad gangen, så er det nemt lige at spare på kontoen for slidlag. Men hvis man fortsatte med det, går det jo på et tidspunkt galt og bliver først for alvor dyrt, siger Martin Damm.

50 procent ekstra potentiale
Udviklingschef Ole-Jan Nielsen, NCC Roads, har fulgt udviklingen tæt:

- Fænomenet med funktionskontrakter på vedligeholdelse af kommunale veje begynder i 2002, og siden er der kommet 45 aktive kontrakter til. De har en sum af 300 mia. kr. i dagens penge og udgør 12.492 km vej, som svarer til 18 procent af det kommunale vejnet, forklarer han og tilføjer:

- Men potentialet er ikke 100 procent af vejnettet, fordi disse kontrakter kun egner sig til veje, som er overskuelige at vedligeholde over en årrække. I byområder, hvor der sker hyppige ændringer af infrastrukturen, egner de sig ikke, siger han.

Han vurderer ”optimistisk” det ekstra potentiale til at udgøre 50 procent. Så også på landevejene er der god plads til private leverandører.

Artiklen er skrevet af Finn Georg Bald og er oprindeligt bragt i Dansk Byggeris nyhedsbrev "DI Business".
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187