Femern A/S tager på Danmarksturné
Virksomheder landet over får nu mulighed for at høre, hvilke konkrete opgaver de kan løse, hvis de vil være leverandør til byggeriet af verdens største sænketunnel.
Ni internationale konsortier er allerede i gang med at udarbejde tilbud på selve tunnelen under Femern Bælt, og konsortierne har de kommende måneder behov for at komme i kontakt med en række underleverandører fra hele Danmark og Nordtyskland.
Møderække:
Aalborg: 11. marts 2014, kl. 15.30 – 18.30
Aarhus: 12. marts 2014, kl. 8.30 – 11.30
Odense: 12. marts 2014, kl. 15.30 – 18.30
Padborg: 13. marts 2014, kl. 15.30 – 18.30
Ringsted: 17. marts 2014, kl. 15.30 – 18.30
Femern A/S har til formålet udarbejdet en vejledning, der beskriver konkrete opgaver, som kan være relevante for underleverandører til tunnelbyggeriet. Med vejledningen får mindre og mellemstore virksomheder et overblik over deres muligheder samt en direkte kontakt til de internationale entreprenørkonsortier, der er i gang med at udarbejde tilbud.
Aalborg: 11. marts 2014, kl. 15.30 – 18.30
Aarhus: 12. marts 2014, kl. 8.30 – 11.30
Odense: 12. marts 2014, kl. 15.30 – 18.30
Padborg: 13. marts 2014, kl. 15.30 – 18.30
Ringsted: 17. marts 2014, kl. 15.30 – 18.30
Opgaverne spænder vidt og bredt
I løbet af marts og april 2014 arrangerer Femern A/S og Femern Belt Development sammen med Dansk Industris lokalafdelinger i alt fem informationsmøder fordelt over hele Danmark og der planlægges lignende møder i Lübeck og Flensburg. Det første møde finder sted den 11. marts i Aalborg.
Blandt underleverancerne kan der fx være tale om servicearbejde på marint materiel som gravemaskiner og kranudstyr – typisk svejseopgaver – vedligehold af diverse skibe, personalebåde, pramme, dykkerudstyr og lignende. Byggepladserne kan også få brug for assistance til at anskaffe og montere mindre bygninger, fx til kontorfaciliteter eller som mandskabsrum. Hertil kommer kantinedrift, rengøring, taxikørsel samt vagttjeneste og opsætning af hegn omkring byggepladserne.
Samlet set bliver der i løbet af de næste ti år bygget for op mod 200 mia. kr. på Sjælland og Lolland-Falster. Foruden Femern Bælt-tunnelen drejer det sig om sygehus-byggeri, nye motorveje og ny jernbane København – Ringsted, samt en ny Storstrømsbro og et nyt statsfængsel på det nordlige Falster.