23948sdkhjf

Byggebrands er usynlige på nettet

En analyse af 13 førende producenter af byggematerialer konkluderer, at kun få har forstået, hvor vigtig digital synlighed er.
Over seks uger i januar og februar har virksomheden Pipeline Communications monitoreret 13 udvalgte byggematerialeproducenter på sociale og andre digitale medier i Danmark og internationalt. Analysen giver indtrykket af en branche, hvor kun få virksomheder helt har forstået, hvor gennemgribende forandringer digitaliseringen vil medføre på centrale områder som salg og markedsføring.

- Lidt populært kan man kalde det, vi har målt, for virksomhedens digitale fodaftryk. Vi måler primært den del af virksomhedens digitale synlighed, som virksomheden ikke selv kontrollerer direkte; som for eksempel eget website og egen Facebook-side, men den fortjente omtale, som virksomheden får af andre interessenter som kunder, forhandlere, medarbejdere, medier eller investorer, forklarer Claus Jensen fra Pipeline Communications.

Rockwool bedst i Danmark
Bortset fra Velux, Rockwool og Schneider Electric er byggematerialeindustrien stort set ikke synlig digitalt. I Danmark gør Rockwool det klart bedst med en ’share-of-voice’ på næsten 50 procent. Ifølge Claus Jensen skyldes det primært, at virksomheden som børsnoteret får meget medvind på den konto. Generelt er børsnoterede virksomheder og virksomheder med meget markante koncernchefer de mest synlige virksomheder.

Internationalt har franske Schneider Electric klart størst synlighed. Men Velux gør det også rigtigt godt på andenpladsen, og der er registreret omtale på 20 sprog for Velux – samme antal som for Schneider Electric. Rockwool er på tredjepladsen, markant efter de to andre. Velux fik også en meget sikker andenplads på digital synlighed i Danmark.

- Det mest overraskende resultat af analysen er, at så mange gør så lidt for at sikre sig større digital synlighed. Virksomhederne bliver nødt til at sætte ind her, og de har et stort potentiale for gevinst. Analysen viser, Velux og Schneider Electric har en potentiel viral effekt, der gør, at de kan nå henholdsvis 47 og 67 millioner mennesker ugentligt, pointerer Claus Jensen.

Analysen har fokus på de 13 største byggematerialeproducenter, der er repræsenteret i Danmark; herunder flere danske. Analysen måler ikke primært ’likes’ og visninger, men antallet af nye opslag, blogs og artikler, der omtaler et givent brand på sociale medier som Facebook, Twitter og Youtube samt online medier, blogs og diverse portaler til distribution af pressemeddelelser og brugeranmeldelser.

- Analysen fanger næppe alt, men det er i givet fald ens for alle i benchmark analysen, siger Claus Jensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078