Nobia kæmper med svagt nordisk marked
Fremgang på det britiske marked kunne ikke opveje tilbagegang i Norden og resten af Europa.
Til gengæld blev det til en markant forbedring af bundlinjen, hvor resultat efter skat endte på 98 mio. svenske kr. (83,0 mio. kr.) mod et underskud på 677 mio. svenske kr. (-573,4 mio. kr.) i fjerde kvartal 2012, som dog var negativt påvirket af nedskrivninger for mere end 600 mio. svenske kr. (508 mio. kr.).
- Salgsudviklingen i Storbritannien var positiv, men kunne kun delvist kompensere for den negative vækst i Norden og Kontinentaleuropa. Region Norden viste til gengæld en stærk lønsomhed, og sammenlægningen af varemærkerne Myresjökök og Marbodal har indtil nu været succesrig, siger koncernchef Morten Falkenberg.
- Ambitionerne for 2014 er høje. Vi markedsfører Nobias nye innovationer, og i vores butikker indføres forbedrede salgsprocesser. Vi øger vores digitale investeringer og udvikler hjemmesider og andre digitale hjælpemidler til vores kunder. Desuden søger vi nye partnerskaber angående distribution, fortsætter han.
I hele 2013 omsatte Nobia for 11,773 mia. svenske kr. (9,97 mia. kr.) mod 12,343 mia. svenske kr. (10,45 mia. kr.) året før. Overskuddet efter skat endte på 350 mio. svenske kr. (296,4 mio. kr.) mod et underskud på 545 mio. svenske kr. (461,6 mio. kr.) i 2012.