23948sdkhjf

Stibros kurver kræver 3D

Kompleksiteten i den kommende stibro over baneterrænet i Odense gør den umulig at bygge uden 3D-modellering. Niras, som projekterede broen, forventer, at alle broprojekter bliver tegnet i 3D i fremtiden.
Næste år kan fodgængere og cyklister komme fra by til havn og omvendt i Odense via en særlig stibro. Kurverne er buede og bløde, brodækket er tyndt, pylonen er 38 meter høj. Og så skal stibroen gå over en jernbane med 15 spor i drift.

- Kompleksiteten er speciel. Ikke én ting på broen er simpel, men det gør den også interessant, siger Jesper Suhr, projektleder i Niras.

Uden 3D-modellering var broen umulig at bygge. Når første spadestik tages i sommeren 2014, går entreprenøren frem efter en digital 3D-model, så konstruktionen kan vendes og drejes i alle mulige vinkler.

Alle broprojekter bliver 3D i fremtiden
Til projektet i Odense trækker rådgiverne på erfaringer fra Ågade stibro i København, som Niras også projekterede i 3D.

- I fremtiden satser vi på, at alle broprojekter bliver tegnet i 3D. Det minimerer også muligheden for fejl, da man hele tiden kan se, at tingene passer sammen, siger Jesper Suhr.

Læs mere: Bladt Industries vinder borentreprise i Odense.

Skal man fremhævne en ingeniørmæssig udfordring fremfor en anden, peger Jesper Suhr på broens massedæmpere. På grund af broens spinkle tværsnit skal de sikre, at broen ikke kommer i svingninger og dermed føles ubehagelig at gå på.

Mange fag og grænseflader
I arbejdet med at projektere broen har Niras
Fakta
NIRAS vandt designkonkurrencen sammen med Gottlieb Paludan Architects, ES Consult, Bartenbach Lichtlabor og kunstneren Anita Jørgensen.

Entreprenørselskabet Bladt Industries skal bygge broen.
haft et tæt samarbejde med arkitekterne Gottlieb Paludan og bygherren Odense Kommune.

Også Banedanmark har været dybt involveret, idet broen skal gå over byens 15 jernbanespor, og man skal tage højde for togtrafikken, både mens man bygger og i den efterfølgende drift.

Derudover har mange af Niras’ fagområder været i spil, og både ingeniører inden for afløb, veje, el, jernbane, geoteknik, miljø, kørestrøm og konstruktion har en finger med i projekteringen. Endelig skal tilsynsfolk fra Niras’ kontor i Odense sikre kvaliteten og sikkerheden i forbindelse med byggeriet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094