Fra klassisk sommerhus til moderne familiebolig
Da familien Saabye kiggede efter hus, drømte de ikke om, at de skulle bygge det selv. Men efter et års søgen på et ophedet ejendomsmarked faldt valget på et lille bjælkesommerhus i den gamle del af...
– Vi ledte bestemt ikke efter en byggegrund, men efter et hus, som vi måske skulle sætte i stand. Beliggenheden var imidlertid helt perfekt, og haven var gammel og meget charmerende. Selvom det lille sortmalede bjælkehus med småsprossede vinduer også var sødt, så var det alt for småt. Men da vi først havde konsulteret en arkitekt, fik vi blod på byggetanden, siger Marlene Saabye.
Det gamle sommerhus skulle ikke alene om- og udbygges, men også have et moderne udtryk, hvor dagslyset blev udnyttet optimalt. Selvom træhuset tidligt i processen blev fravalgt, ønskede familien også at beholde træets naturlige og organiske egenskaber. Løsningen blev et fuldmuret hus med teglsten og en særlig juramørtel, der netop er kendt for sin evne til at ”ånde”.
Tre længer med et sommerhus indeni
Det gamle sommerhus fik lov til at blive stående. De sortmalede bjælker blev skrællet af bygningskroppen, som fik ny isolering, hvorefter nye facader blev muret op. Samtidig blev to helt nye bygninger samt en entrébygning muret op. Tilsammen danner bygningerne en utraditionel hesteskoform, der indrammer den store sydvendte terrasse, hvor det gamle Magnolietræ præger udsigten og er til daglig glæde.
I dag består boligen således af en entre og fordelingsbygning, der samtidig forbinder nyt og gammelt. Fra entreen er der nedgang til børnebygningen med værelser og udnyttet tagetage, og til højre er der adgang til det gamle sommerhus, der nu indeholder forældresoveværelse, badeværelse, stue og påklædningsværelse samt bryggers. Endelig ligger den sidste bygning, hvor det store køkken-alrum befinder sig, koblet til sommerhusets sydøstlige hjørne.
Selvom familien har bevaret ånden og de klassiske linjer fra det gamle sommerhus, betyder indretningen og de mange detaljer, at huset har et meget tidssvarende udtryk skabt bl.a. af de mange vinduer i gavle og tage, ydermurens filtsning og et topmoderne indgangsparti.
Entre og læsehjørne
Det første møde med husets indre er entreen, der samtidig fungerer som fordelingsgang og hvilerum/læsehjørne. Entreen markerer samtidig overgangen mellem nyt og gammelt og er med sine otte VELUX ovenlysvinduer oversvømmet i dagslys dagen lang. Vinduerne er bygget ind i begge sider af det lille tag i den selvstændige bygning. Entrérummet fungerer således også som et opholdsrum og især i det tidlige forår holder familiens medlemmer af at bruge rummet som læse og hvileplads.
Fra ovenlysvinduerne strømmer lyset videre ind i børneafdelingens to værelser samt det fælles legerum til den ene side og stuen i den ”gamle” bygning til den anden side. Fra stuen er der adgang til køkken-alrummet, der også ligger i en selvstændig tilbygning. Igen er overgangen mellem nyt og gammelt markeret – her ved to trappetrin ned til rummet med loft til kip.
Køkkenet oplyses med dagslys fra alle fire verdenshjørner. Indirekte fra stuen, fra facadevinduerne og –døre mod syd og øst og vest – og endelig fra de fire østvendte ovenlysvinduer, der altid henter dagens første solstråler ind i køkken-alrummet.
Den indvendige renovering har familien selv stået for med kyndig og uundværlig hjælp fra familien, hvor især Marlene Saabyes far har været på overarbejde. Alt udvendigt, heriblandt indbygningen af ovenlysvinduer, har familien fået hjælp til fra håndværkere.
Kilde: VELUX