Københavns Lufthavn vil næsten fordoble passagertal
Med en gradvis udbygning af det eksisterende terminalkompleks de næste årtier vil Københavns Lufthavn øge det årlige passagertal fra 24 mio. til 40 mio.
- Efter min mening er det ikke optimalt at bygge nye, selvstændige terminaler, for udbygningen i etaper har flere fordele. Halvandet års analysearbejde har vist os, at vi for det første undgår at bygge overflødig kapacitet. For det andet fastholder vi en lufthavn ‘under ét tag’, hvilket er vigtigt for passageroplevelsen, og for det tredje giver udbygningen i etaper os hele tiden muligheden for at tilpasse os trafikudviklingen samt anvende den nyeste teknologi, sagde Københavns Lufthavns adm. direktør Thomas Woldbye, da han torsdag fremlagde planerne for udbygningen.
Som noget af det første vil lufthavnen bygge mere kapacitet til store, oversøiske ruter.
Samarbejde påkrævet
I forlængelse af præsentationen af udbygningsplanerne var CPH vært for en paneldebat med deltagelse af repræsentanter for region, kommune, virksomheder, og organisationer fra begge sider af Øresund. Formålet var at sætte vækstdagsordenen til debat, for Københavns Lufthavns udbygningsplaner bliver kun realiseret, hvis regionen i fremtiden er i stand til at tiltrække endnu flere internationale erhvervsinvesteringer og turister.
På jobsiden vil en udbygning også have stor betydning. For yderligere 16 mio. passagerer vil også betyde flere arbejdspladser. Hvor Københavns Lufthavn i dag er arbejdsplads for 23.000 mennesker, vil der med det øgede passagertal – ifølge internationale undersøgelser - blive skabt 16.000 flere arbejdspladser i lufthavnen. Hertil øget beskæftigelse i en række støttefunktioner, svarende til ca. 8.000 arbejdspladser udenfor. I alt 24.000 nye job.