23948sdkhjf

Preben Skaarup designer bro til dyrene i Silkeborg

Som led i motorvejsprojektet Funder-Låsby får dyrene i området ved den tidligere Dyrehave nu deres helt egen bro, så de nemt og sikkert kan krydse motorvejen.
Den kommende motorvej mellem Funder og Låsby går i Silkeborg gennem Dyrehaven, som tidligere var et indhegnet hjem for en flok rådyr. Området er stadig tilholdssted for en masse fritgående dyr, og de får nu deres helt egen bro, så de nemt og sikkert kan krydse motorvejen.

Anlægsarbejdet har været i gang i Dyrehaven i næsten et halvt år, men nu tager entreprenørkonsortiet Aarsleff/NCC Vejanlæg fat på at bygge selve den store faunabro henover motorvejen.

- Faunabroen giver rigtig god mening, selv om der ikke længere er indhegnede rådyr i Dyrehaven. Der er stadig masser af fritgående dyr i området, som selvfølgelig skal kunne passere motorvejen nemt og sikkert. Vi anlægger også en stibro over motorvejen til de tobenede i Dyrehaven, og generelt er det tanken, at Dyrehaven fortsat skal kunne opleves som en rekreativ oase i byen, forklarer projektleder i Vejdirektoratet Carsten Sandgaard.

Bag broens design står Aarhus-virksomheden Preben Skaarup Landskab, som har rådgivet Vejdirektoratet om design og æstetik på hele motorvejsprojektet. Broen kommer til at hælde lidt, fordi terrænet på den nordøstlige side af motorvejen er højere end på den sydvestlige side. Motorvejen ligger på dette sted 14 meter under terræn, og broen skal derfor spænde hele 90 meter mellem toppen af skråningerne på hver side. Broen bliver smallest, omkring 20 meter, på midten og 40 meter bred i enderne.

Om motorvejs-projektet
Den 28. april 2009 vedtog Folketinget en anlægslov for projektet, som har et samlet anlægsbudget på 6,2 mia. kroner. Strækningen mellem Funder og Låsby er en ca. 29 kilometer lang delstrækning af motorvejen mellem Aarhus og Herning. Motorvejen sluttes til de eksisterende motorveje ved Funder og Låsby.

Det samlede projekt omfatter etablering af 29 kilometer 4-sporet motorvej, syv tilslutningsanlæg, et rasteanlæg og 31 over-/underføringer af skærende veje og stier. Vejdirektoratet forventer, at etapen mellem Hårup og Låsby åbner i 2015 og etapen mellem Funder og Hårup i 2016.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093