23948sdkhjf

Dansk firma bag Tysklands første vejbro i komposit

Plastbaserede kompositter kan blive fremtidens byggematerialer til lette, vedligeholdelsesfrie broer. Det er bevist med opførelsen af det...
Plastbaserede kompositter kan blive fremtidens byggematerialer til lette, vedligeholdelsesfrie broer. Det er bevist med opførelsen af det europæiske fastlands første komposit-vejbro til trafik, foretaget af den danske virksomhed Fiberline Composites.

Den tyske kommune Klipphausen ved Dresden er gået nye veje med opførelsen af en nyskabende vejbro i komposit, populært kaldet glasfiber.

Umiddelbart virker broen ikke opsigtsvækkende, men der er tale om en af Europas teknologisk set mest avancerede vejbroer, der med fordel kan erstatte stål og beton, når tusinder af nedslidte vejbroer skal udskiftes. Derfor har broen allerede nu vakt international opsigt.

Broen er nemlig konstrueret helt af profiler i komposit, vel at mærke med samme bæreevne som tilsvarende vejbroer i stål eller beton.

Oversvømmelse ødelægger broer

At bygge broer i komposit er ikke nyt for Klipphausen, der allerede i 2003 etablerede fire nye cykel- og gangbroer fra Fiberline som erstatning for gamle broer, der blev totalt ødelagt under de kraftige oversvømmelser i 2002, der satte store dele af det Dresden-området under vand.

Frem for at genopbygge broerne i stål og træ har kommunen valgt komposit for at spare penge i det lange løb, oplyser borgmester Gerold Mann.

I Klipphausen leveres broen samlet i to adskilte dele. De to halvdele monteres på et fundament i floden, som allerede er støbt, hvorefter de to halvdele limes sammen. Det er også muligt at bygge broen i et telt ved siden af floden, eller i andre tilfælde ved siden af et jernbanespor, og derefter løfte den færdige bro på plads.

Mange års forskning

Broen er et resultat af et årelangt udviklingsarbejde i det såkaldte ASSET-projekt, der delvist finansieret af EU løber op i udviklingsomkostninger på 4 mio. Euro. ASSET står for Advanced Structural SystEms for Tomorrow’s infrastructure, og et af målene har været at finde nye og mere holdbare materialer til konstruktion af vejbroer.

Det første resultat af projektet var Europas første vejbro i plastkomposit, der blev indviet i 2002 ved en trafikeret vej i Oxfordshire i England. Fiberline Composites har været partner i ASSET-projektet, sammen med bl.a. SKANSKA, Kungliga Tekniska Högskolan, Oxfordshire Amt og det britiske ingeniørfirma Mouchel Parkman.

Pressemeddelelse fra Fiberline Composites

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078