Ny Langeliniebro under opførelse
Fra den 2. maj er det definitivt slut med at gå eller cykle over den nuværende Langeliniebro...
Bystrup Arkitekter har designet den nye bro i samarbejde med rådgivende ingeniører Moe & Brødsgaard A/S. Broen bliver 172 meter lang og syv meter bred. Den kommer til at fremstå som en buet stålkonstruktion i rusttræge stålmaterialer, der arkitektonisk passer ind i det komplekse jernbaneterræn med køreledninger og master, som broen skal spænde over.
Mindre end to uger efter lukningen vil den gamle gitterbro ikke længere kunne ses. NCC fjerner de gamle landfæster, søjler og fundamenter, hvorefter der skal støbes nye fundamenter, landfæster og betonsøjler til broen.
Selve broen bliver udført som en kontinuert stålkassedrager. Den sammensættes af fire stålelementer på op til 50 meters længde, som fremstilles i Spanien og sejles til Nordhavn Station, hvor de bliver læsset på blokvogne og kørt til byggepladsen.
NCC har brugt to måneder på at tilrettelægge byggeprocessen til mindste detalje. Sporterrænet under broen krydses dagligt af mere end 1.000 S-tog, regionaltog og intercitytog.
Derfor bliver en stor del af arbejdet gennemført om natten, hvor der er mindst trafik. I perioder er byggeriet planlagt helt ned til minuttet, for at NCC kan koordinere de nødvendige sporskifter med Banedanmark.
Under udgravningen til det første brofæste ved Kastellet dukkede der rester efter en gammel trækonstruktion op af jorden. Derfor er gravearbejdet blevet gennemført i samarbejde med Københavns Bymuseum.
Den oprindelige Langeliniebro, designet af professor Asger Skovgaard Ostenfeld, stod færdig i 1896. Den var og blev den største danske stålgitterbro nogensinde - og blev betragtet som et originalt æstetisk og teknisk kunstværk. I 1986 var broen dog så angrebet af rust, at den måtte lukkes for biler, og i 1992 blev den revet ned. I stedet opførte Københavns Havn den midlertidige stibro, som altså nu er ved at blive erstattet med den nye permanente Langeliniebro.
Fakta om den nye Langeliniebro:
Beliggenhed: Fra Østbanegade til kastellet, bag Østerport Station
Bygherre: Københavns Kommune Vej & Park
Totalentreprenør: NCC Construction Danmark A/S
Kontraktsum: 25,2 mio. kr.
Arkitekt: Bystrup Arkitekter ApS
Landskabsarkitekt: Møller & Grønborg A/S
Ingeniør: Moe & Brødsgaard A/S
Broens længde: 172 meter
Broens bredde: 7 meter
Byggeperiode: Marts 2005 - december 2005
Kilde: NCC