23948sdkhjf

Dansk firma ser potentiale i nyt p-hus-koncept

Et tyskudviklet koncept for byggeri af parkeringsanlæg er netop anvendt for første gang i Danmark. Forventningen er, at der fremover skal opføres 1.000-1.500 p-pladser årligt på dansk jord.
- Byggeprocessen er faktisk lidt hurtigere end forventet. Vi har brugt otte uger på at opføre hovedstrukturen og bruger en måned mere på at færdiggøre med installationer. Det vil sige 246 p-pladser på under fire måneder fra første spadestik til aflevering til bygherren. Og vi kunne faktisk bygge endnu hurtigere.

Det siger Ove B. Petersen, direktør i selskabet P-Plan, der er skandinavisk repræsentant for tyske Goldbeck, som i løbet af de sidste 20 år har opført 600 parkeringshuse rundt omkring i Europa efter et koncept i stål og komposit.

P-Plan, der er en del af entreprenørkoncernen CG Jensen, har ansvaret for Goldbecks første projekt i Danmark på Teglholmen i København. Ifølge Ove B. Petersen er interessen for se nærmere på løsningen stor, og byggepladsen har været særdeles velbesøgt undervejs. Det giver forhåbninger om, at flere projekter vil følge i løbet af den kommende tid.

- Potentialet for den nye metode er omkring 1.000-1.500 parkeringspladser årligt i nye P-huse. Den billigere og hurtigere konstruktion sammenholdt med de mange muligheder, der eksisterer for at indpasse P-huset i det omgivende miljø, betyder, at denne løsning vil stå stærkt i konkurrencen, når der fremover skal vælges P-huse blandt andet ved de nye sygehuse, vurderer Ove B. Petersen.

P-Plan har brugt fire år på at få godkendt P-huset med en enklere konstruktion. Ove B. Petersen forklarer, at et p-hus traditionelt er blevet dimensioneret efter, at biler vejer 3.500kg/ last 3,5 kN/m2. I realiteten er få danske personbiler så tunge, og det er lykkedes P-Plan at få ændret DS til 2.500-3.000 kg/last 3,0 kN/m2.

Dermed er der åbnet for den lettere konstruktion af bærende elementer og P-dæk. P-Plan og Goldbeck har med hjælp fra DBI, Dansk Brand- og Sikringsteknisk Institut desuden dokumenteret, at stålkonstruktionen ikke behøver ekstra sikring mod brand, forudsat at facaden er 30 procent åben, hvor varmen fra en brand kan ledes væk. Det kan løses med mellemrum mellem facadeprofilerne eller med profiler med hulmønster.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125