23948sdkhjf

Rockwool digitaliserer dataene

Med en ny API-løsning kan al data fra Rockwools EPD-generator og dokumentationsassistent nemt hentes ned af Byggebasen.

At kravene til dokumentation i byggeriet de seneste år er øget betragteligt, har de fleste bemærket. Det gælder også for stenuldsproducenten Rockwool, der med en ny API-løsning (application programming interface) håber at gøre livet lidt nemmere for såvel forhandlere som håndværkere.

Med den nye løsning kan al data fra stenuldsproducentens EPD-generator og dokumentationsassistent nemt hentes ned af Byggebasen, og herefter er det tilgængeligt hos forhandlere og kunder, hver gang der tilføjes en ny produktspecifik EPD. En løsning Christian Kofoed, Bæredygtighedschef hos Rockwool i Norden, ikke tøver ikke med at kategorisere som banebrydende.

- Virksomhederne skal i dag håndtere enorme mængder data, og indtil nu har ændringer skulle håndteres manuelt. Men med vores nye løsning bliver ændringerne automatiseret uden, der skal røres en finger, siger han i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Det betyder ikke kun, at datagrundlaget hele tiden er opdateret på varenummerniveau, i et format hvor brugerne ikke selv skal skalere. Det vil frigøre en masse tid og ressourcer i hele værdikæden. Derfor er vi ikke bange for at kalde løsningen for banebrydende.

Digitalisering dominerer

Han bliver suppleret af Palle Thomsen, adm. direktør i brancheorganisationen, Danske Byggecentre, de rpeger på øget digitalisering som en dominerende tendens i branchen.

- Digitaliseringen har fart på – og det er vi glade for. Men samtidig er det vigtigt for vores medlemmer, at udvekslingen af data sker så gnidningsløst som muligt, da kravene, og dermed også byrden, til dokumentation kun bliver større. Den nye API-løsning fra Rockwool imødekommer de krav og sørger for, at fejlkilderne i samarbejdet mellem leverandør og byggecenter bliver færre, siger han.

Ifølge Palle Thomsen kan en høj kvalitet af data veksles til god kundeservice. Når det er tilfældet, kan det have afgørende betydning for mængden af tid og antallet af fejl, når det kommer til at dokumentere bæredygtigheden i byggeriet.

- Rundt omkring i de danske byggecentre handler det om at levere en god service til kunderne. Den service hænger uden tvivl sammen med kvaliteten af den data, der er tilgængelig. Det er afgørende, når det kommer til at dokumentere fremtidens byggeri, lyder det fra Palle Thomsen.

Ifølge Christian Kofoed har de digitale løsninger og korrekte data stor betydning for, hvordan byggebranchen lykkes med at implementere de nye klimakrav.

- I bund og grund udvikler vi vores digitale løsninger ud fra et ønske om mere effektivitet i branchen. På baggrund af de øgede klimakrav, og dermed også en øget frekvens af nye EPD’er, er det helt essentielt for vores kunder, at de har data, der er så opdaterede og præcise som muligt. Det kan vi nu give dem med vores nye API-løsning, lyder det fra Christian Kofod.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.119