Trio vinder entrepriser til 1,6 milliarder kroner
Anlægsarbejdet for den nye 35 km højhastighedsjernbane mellem Odense og Kauslunde kan nu komme i gang.
Vejdirektoratet har indgået kontrakt med Aarsleff, MJ Eriksson og Gustav Christensen for fire af de fem anlægsentrepriser for den nye jernbane over Vestfyn, som sammen med Fynske Motorvej kommer til at udgøre en fælles transportkorridor.
De fire første entrepriser på ny jernbane over Vestfyn
- MJ Eriksson skal udføre entreprisen på strækningen fra Spedsbjerg til Gribsvad på cirka 9,3 km, som omfatter jordarbejder og otte bygværker.
- Gustav Christensen skal stå for entreprisen på strækningen mellem Gribsvad og Ålsbo på cirka 4,5 km, som omfatter jordarbejder og fem bygværker.
- Aarsleff skal stå for de to entrepriser mellem Kauslunde og Ålsbo på cirka 10,5 km, som omfatter jordarbejde og 10 broer.
Kilde: Vejdirektoratet
Med de fire underskrevne kontrakter at der indgået aftaler for knap 1,6 mia. kr. Projektets samlede bevilling udgør 5,4 mia. kr.
5,5 millioner kubikmeter jord
Samlet skal der bygges 34 broer og flyttes cirka 5,5 mio. kbm jord i de fem anlægsentrepriser.
Udover anlægsentrepriserne vil der også være entrepriser som indeholder udfletningsanlæggene i Kauslunde og Odense, sporentreprise, kørestrømsanlæg og signalanlæg.
Kontrakterne for de første fire anlægsentrepriser i projektet løber frem til 2029.
Der er i første omgang tale om entrepriser for strækningerne mellem Spedsbjerg og Gribsvad, Gribsvad og Ålsbo samt Kauslunde til Ålsbo på sammenlagt cirka 25 kilometer.
Vejdirektoratet anlægger samlet 35 km ny højhastighedsjernbane på Vestfyn, hvor det bliver muligt at køre med op til 250 km/t med persontog. Rejsetiden på strækningen reduceres, og samtidig vil den nye jernbane frigøre kapacitet på den nuværende jernbane, så der bedre kan afvikles godstogs- og regional persontogstrafik på den eksisterende strækning.
Entreprenøren til den sidste anlægsentreprise fra Spedsbjerg og Odense forventes at være fundet ultimo oktober 2024.