Nytænkning holder Handbjerg Marina indenfor budget
Nytænkning måtte der til for at få en ny lystbådehavn for de penge, der var til rådighed. Denne uge afleverer CG Jensen så marinaen til tiden og med flere bådepladser.
2
Billeder
15.000 kubikmeter sten er lagt på molerne, så CG Jensens kraftige grej er helt centralt for vandbygningsopgaven.
Bygherre og entreprenør måtte vende og dreje alle dele af projektet for at finde løsninger, der gjorde det muligt trods et smalt budget at anlægge en ny havn til fritidssejlerne. Havnen får 350 bådepladser.
- Det blev lidt mere kompliceret end normalt at få realiseret projektet. At få teknik, udformning og lokale ildsjæles engagement til at gå op med det meget snævre budget, siger bygherrerådgiver, arkitekt Niels Christian Andersen, Søren Andersen Arkitekter og roser samarbejdet med CG Jensens projektleder.
Bidrager med praktiske løsninger
Projektet blev først udbudt i hovedentreprise, men desværre var alle bud for høje. Dernæst blev et reduceret projekt udbudt, men det var også for dyrt. Bygherren valgte derfor at gennemgå projektet med entreprenøren CG Jensen, der havde budt lavest, for at finde besparelsesmuligheder og tilpasse projektet.
CG Jensen var således sparringspartner for bygherren. Sammen fik de valgt dele af projektet ud til senere gennemførelse eller helt skære væk, og på andre dele af projektet valgt løsninger, der ikke sprænger budgettet.
- Det er klart, at vi med så mange års erfaring med vandbygning kan bidrage med løsninger på mange praktiske forhold, og løsninger som måske kan spare dele af budgettet, uden at det går ud over det overordnede mål, siger projektleder Gert Askholm, CG Jensen og tilføjer:
- Alle parter vinder, når erfaringer og viden udnyttes konstruktivt i den indledende fase, inden anlægsarbejdet indledes.
Der er hård konkurrence på vandbygningsområdet. Omkring 10 entreprenører kan magte opgaver af denne type og størrelse og råder over det store og specielle grej, som er en del af løsningen. Priserne for vandbygning har derfor ligget relativt fast i mange år.
Øhavn 500 meter ude
Handbjerg Marina er speciel. På grund af den lave vanddybde i Venø Bugt er havnen anlagt som en øhavn 500 meter fra kysten. Havnen er forbundet med land via en lang dæmning.
Rambøll har delvist udformet
Fakta
Bygherre: Handbjerg Marina A/S
Hovedentreprenør: CG Jensen A/S
Byggeperiode: Juni – september 2013
Arkitekt: Søren Andersen Arkitekter
Rådgiver: Rambøll og Ingeniørfirmaet Bent Moesby
det vandtekniske arbejde, mens Ingeniørfirmaet Bent Moesby har været rådgiver i udførelsesfasen. Bygherre: Handbjerg Marina A/S
Hovedentreprenør: CG Jensen A/S
Byggeperiode: Juni – september 2013
Arkitekt: Søren Andersen Arkitekter
Rådgiver: Rambøll og Ingeniørfirmaet Bent Moesby
Der er i stor udstrækning anvendt lokale materialer. 100.000 kubikmeter sand er opgravet i havnebassinet og genanvendt som fyld i kajanlægget og en ny 5.000 kvadratmeter stor havneplads.
Molerne er på indersiden støbt i beton og fyldt op med sand. På ydersiden er de kantet med 15.000 kubikmeter sten. Mindre sten er lokale, mens de store dæksten er hentet i Norge.
Som afslutning mod bugten etableres sandstrand på havnens yderside. Lystbådene bliver fortøjet med flydebroer i havnebassinet. I en senere etape får Marinaen opført huse, fællesfaciliteter og en restaurant
Holdt klar til nye opgaver på Sjælland
CG Jensen har haft 6-8 maskinførere, en formand og en projektleder på opgaven, der er udført udelukkende i egenproduktion. De kommende lystsejlere har bidraget med en del frivilligt arbejde på projektet.
Når folkene er færdige i Handbjerg, flytter holdet til Sjælland. Her skal de udføre en renovering af en 400 meter lang pier ved Stevns Kridtbrud og en kystsikringsopgave ved Sjællands Odde.