23948sdkhjf

Fem gode råd til gennemførelse af auditering

Ved auditering får ledelsen kontakt med virksomhedens værdiskabende processer, og en kultur med regelmæssige besøg ved genba - stedet, hvor det sker - kan indledes.
Auditeringen giver en konkret anledning til, at ledelsen er i kontakt med medarbejderne om et konkret emne. Der etableres en kontakt, som gør det naturligt, at ledelsen følger op med andre besøg i området.

Læs også: Fem gode råd til forberedelse af audit

Det siger DI-konsulent Bo Brønager, som her giver fem gode råd til auditeringen:

1. Audit udarbejdes til alle niveauer i organisationen. Alle med lederansvar deltager i at udføre audit, hvis de i deres ansvarsområde har en enheds- eller afdelingstavle.

2. For chefer og direktører er formålet med audit også, at de skal i dialog med medarbejderne. Herved får de mulighed for at få et indtryk af, hvorledes de forandringer, som de har igangsat, opleves af de, der skal udføre processerne. De får herved et ufiltreret indtryk af, hvorledes nye forretningsprocesser virker i praksis for de, der udfører opgaverne.

3. Lederen auditerer processerne i eget ansvarsområde. Det kan aftales, at ledere auditerer hinanden, men det er i givet fald kun et supplement til lederens egen audit af eget område. Tiden til gennemførelse af audit begrænses til en halv time om ugen. Opgaven kan udføres fordelt over ugen, så den daglige belastning er begrænset.

4. Sikr dig, at medarbejdernes audit kan udføres på under 10 minutter , så det enkelt kan passes ind i ens arbejdsdag (eksempelvis, hvis man har ventetid). Medarbejdernes auditering kan være fordelt på mange medarbejdere, så de ikke skal udføre opgaven hver dag. For alle medarbejdere, som udfører audit, er der identificeret en person som substitut, så det sikres, at audit udføres.

5. Udfør audit efter et skema med de emner , som skal auditeres. Medtag skemaet, og noter de fundne afvigelser undervejs. Efter audit er udført, placeres skemaet med afvigelserne igen på tavlen. Det er lederens ansvar, at skemaet med afvigelser regelmæssigt gennemgås, så nye punkter i skemaet bliver behandlet. For hver afvigelse identificeres der en ansvarlig person, som er ansvarlig for, at afvigelsen bliver lukket.

Kilde: Dansk Industri (DI)

Artiklen er en del af temaet Lean.

Læs mere om: Lean
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125