23948sdkhjf

Fem gode råd til forberedelse af audit

Auditering er et vigtigt værktøj til at sikre effekten af virksomhedens leanarbejde. Forberedelsen skal bidrage til at sikre gode resultater i gennemførslen af auditeringen.
Chefkonsulent hos DI, Michael Nielsen videregiver her fem gode råd til forberedelse af brugen af audit-værktøjet.

1. Vær tydelig og kommunikerende til organisationen, så der er forståelse for, at audit er en opfølgning på processer og standarder – og ikke en evaluering af medarbejdere.

2. Definér auditeringsrollen og dens bidrag bredt. Det er ikke kun en kontrol af systemet, der sker. Der skal også skabes forslag og idéer til yderligere forbedringer, gives feedback til ledelse og medarbejdere, stemningen skal loddes og gode historier spredes.

3. Involvér flere i at påtage sig auditeringsrollen. Involvér både medarbejdere og ledere, lad det eksempelvis gå på skift, så der kommer forskellige øjne på, og flere får den træning, det faktisk også er at være auditor.

4. Sørg for, at der både auditeres på driftsprocesser og ledelsesprocesser (såsom tavler og tavlemøder). Begge er kritiske i jagten på forbedringer og på udbredelsen af en leankultur.

5. Planlæg en backup-ansvarlig for at udføre audits, således at det også udføres, selvom en medarbejder er på ferie eller syg. Audit er også en proces, som skal være stabil og robust.

Kilde: Dansk Industri (DI)

Artiklen er en del af temaet Lean.

Læs mere om: Lean
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126