23948sdkhjf

Efter milliardhop: Københavns nye metrolinje sendt i høring

Den nye metrolinje i København M5 bliver seks milliarder kroner dyrere end først antaget. Det viser en ny beregning, som Metroselskabet har foretaget

For halvanden måned siden viste nye beregninger, at den en ny metrolinje i København, M5, ventes at koste 29,6 mia. kr., hvilket er 6 mia. kr. mere end først antaget. 

Nu har Københavns Kommune så sendt miljøkonsekvensrapporten for den nye, mulige metrolinje i offentlig høring. Frem til den 26. september har alle dermed mulighed for at give deres mening om det store anlægsprojekt til kende, skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

M5 skal betjene de nye byudviklingsområder i Østhavnen, herunder Lynetteholm.

Metrolinjen kan både anlægges som en sydlig løsning, der kører mellem København H, via Amager, Østhavnen og Lynetteholm videre til Østerport, samt en nordlig løsning, der kører mellem Østerport og Lynetteholm. Begge linjer kan på sigt udbygges, så Østerport og København H forbindes via Indre Nørrebro og Frederiksberg.

Indspark inden anlæg

Prisen vurderes i nye beregninger at blive på 29,6 mia. kr. mod tidligere cirka 23 mia. kr. Den store prisstigning skyldes ifølge Metroselskabet stigende priser i markedet kombineret med ændringer i projektet, herunder en længere linjeføring på Amager samt to ekstra stop på henholdsvis Islands Brygge og Amagerbrogade.

Men nu gælder det altså indspark i den offentlige høring.

Metroselskabet har udarbejdet miljøkonsekvensrapporten, der gennemgår de maksimale mulige påvirkninger på miljøet og byen ved at anlægge M5.

Rapportens formål er at få mulighed for at undgå eller mindske væsentlige negative påvirkninger på by og miljø, inden arbejdet med at anlægge det store infrastrukturprojekt går i gang. 

Mange trin på vejen

Efter høringsperioden vil Københavns Kommune behandle de indkomne høringssvar og udarbejde en hvidbog, som vil indgå i den endelige politiske behandling i Københavns Kommunes Økonomiudvalg og Borgerrepræsentation af miljøkonsekvensrapporten og udkastet til § 25-tilladelse. 

Begge dele forventes klar ultimo 2024.

Det er Metroselskabets ejerkreds, som består af staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, der beslutter, hvilken metrolinje som skal anlægges til Østhavnen.

Herefter skal Folketinget vedtage en anlægslov, hvorefter § 25 tilladelsen kan meddeles til Metroselskabet, inden selskabet kan gå i gang med at anlægge metrolinje M5.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094