23948sdkhjf

Derfor køber flere virksomheder klimaskov

Ifølge en erhvervsprofessor bør skovene dog ikke udelukkende være en genvej til et pænere klimaregnskab

Klimaet fylder i stigende grad i samfundet og ikke mindst hos landets virksomheder. Her er spørgsmålet dog ofte, hvordan man mindsker sine udledninger uden at gå på kompromis med økonomisk vækst. 

En del af svaret på det spørgsmålet lader til at være de såkaldte klimaskove, der så at sige vokser frem hos danske virksomheder. 

Det skriver Børsen, der har talt med klima- og biodiversitetschef i Hedeselskabet, Mads Flinterup. Han fortæller, at man hos en af landets største udbydere af den populære skovtype har oplevet en "kraftigt øget efterspørgsel". 

Det tyder ifølge Mads Flinterup på, at virksomhederne har fået øjnene op for, hvordan det at være indehaver af egen klimaskov kan gøre godt i de klimaregnskaber, som et stadig stigende antal virksomheder udarbejder. 

Ifølge professor inden for esg og bæredygtighed i erhvervslivet ved Copenhagen Business School, Andreas Rasche, skal virksomhederne undgå, at gøre klimaskovene til en "sovepude", der giver virksomhederne muligheden for at pynte på klimaregnskaberne, uden at forholde sig til deres øvrige udledninger. 

- At plante træer er ikke en effektiv måde at løse klimaproblemerne på. Der er brug for reelle reduktioner i virksomheders CO2-udledning. For eksempel ved at anvende nye teknologier, skifte til vedvarende energikilder og/eller designe processer på mere effektive og cirkulære måder, udtaler professoren til Børsen. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094