Kabelarbejde med forhindringer
I Aarhus varetages driften af bybusserne af selskabet AarBus, der er en del af det regionale trafikselskab Midttrafik, og selskabet har længe haft en grøn profil og satset på elbusser. De første elbusser blev sat i drift i 2019, og siden er flere kommet til, og det betyder, at der løbende skal udvides med ladestandere på natholdepladsen. Den opgave står Dan Jord A/S for i samarbejde med deres søsterselskab Wicotec.
Når man løser den her slags opgaver, skal man være omstillingsparat, for tingene er ikke altid, som de ser ud. Man ved ikke, hvad man støder på undervejs. Niels Jesper Pedersen, entrepriseleder i Dan Jord A/S
I juli måned færdiggøres endnu en etape, hvor man har gravet tracéer, lagt kabler og monteret fundamenter til ladestandere, og det har været en opgave med en del overraskelser undervejs, forklarer entrepriseleder fra Dan Jord A/S, Niels Jesper Pedersen:
“Det er et område, hvor der ligger mange gamle ledninger som ikke er kortlagt præcist, så der er udfordringer med pladsmangel. Samtidig er det ikke kendt, hvor ledningerne ligger, så der er sket mange mange ændringer siden vi gik i gang i starten af april. Når man løser den her slags opgaver, skal man være omstillingsparat, for tingene er ikke altid, som de ser ud. Man ved ikke, hvad man støder på undervejs.”
Man må sno sig
Et godt eksempel opstod i forbindelse med et cykelskur, hvor man skulle grave sig igennem uden at beskadige skuret. Her måtte man have en særlig kompakt gravemaskine i brug – og i øvrigt grave sig ned under en fjernvarmeledning for at komme på plads med kablerne.
“Vi har måttet sno os. Det er nok kun 50% af projektet, der er endt, som det blev planlagt i starten, så der har været mange løbende ændringer,” siger Niels Jesper Pedersen.
I den sammenhæng har det været en fordel, at entreprisen udføres i samarbejde med Wicotec, mener han: “Vi har allerede været her på pladsen en del gange, og vores tætte samarbejde med Wicotec gør, at vi har godt styr på, hvordan tingene skal løses – både i forhold til hovedtavlerne og til at trække kabler.”
Allerede forberedt på næste etape
Trods udfordringer bliver projektet færdigt til tiden i starten af juli, og faktisk har man allerede forberedt sig på at skulle tilbage til pladsen og arbejde videre, når der om et par år sandsynligvis bliver brug for flere ladestandere.
“Det havde været smart at lægge nogle ekstra tomrør i jorden med det samme, så vi havde noget at udvide med, når der kommer flere elbusser til – men vi kan faktisk ikke forberede de kommende etaper, fordi vi ikke kan forudse, hvor store batterierne bliver i de nye busser, som derved ændrer dimensionerne på kablerne,” siger Niels Jesper Pedersen
Da Dan Jord A/S også står for belægningen, har man dog forberedt sig på de kommende etaper ved at lægge ekstra store 60x60 betonfliser – de er nemlig nemme at pille op igen, når dagen kommer.