Ny teknologi skal reducere larm på de danske motorveje
Som led i et nyt forsøg skal Motorring 3 denne sommer beklædes med støjreducerende asfalt.
Det skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.
Her er planen, at Vejdirektoratet lægger syv kilometer ny asfalt i sydgående retning fra Frederikssundsvej til Holbækmotorvejen gennem Rødovre, Glostrup og Brøndby kommuner.
Idéen med støjreducerende asfalt er ikke helt ukendt, og i Holland har man blandt andet haft succes med at begrænse vejstøjen.
- Der er gode eksempler fra blandt andet Holland på, at netop den her type asfalt kan tage tre-fire decibel af støjen, og det skal vi prøve af så hurtigt som muligt, siger transportminister Thomas Danielsen (V).
Men hvordan fungerer støjreducerende asfalt egentlig i praksis?
Vejene skal beklædes med en såkaldt drænasfalt, der skal reducere den værste støj på statsvejene.
Asfalten har større mellemrum mellem sten i slidlaget og fungerer derfor på samme måde som et akustikloft, hvor hullerne opsuger lyden.
Samtidig dræner det også vandet hurtigere, hvilket giver positive effekter for trafikken i regnvejr og giver mindre støj for beboerne langs vejen.
Forsøget med drænasfalten skal strække sig over halvandet år, og Vejdirektoratet vil løbende udføre test og målinger af blandt andet friktion, støjmålinger og glatførebekæmpelse.
Udover Motorring 3 vil man også teste drænasfalten på M50 ved Kliplev i Aabenraa Kommune, på M70 nord for Randers og på M20 vest for Køge, hvor der vil blive lavet strækninger på mellem 500 og 1000 meter.
Vejdirektoratet oplyser, at man forventer at have en evaluering af forsøget klar i slutningen af 2025.